gymjenny

Alla inlägg under september 2013

Av Jenny Wigren - 29 september 2013 09:40

Jag måste börja med att va ärlig och erkänna att jag har träningsvärk! Den nya Body Pump releasen vet vart den ska ta :P I måndags valde jag att gå ner i benvikt, mycket för att jag redan var bra slut efter Body Combaten, och ja, för att jag inte vågade lita på att jag skulle orka ;) Men igår var det dags att lägga på min normala vikt både på benböj och utfall, det betyder att jag idag reser mig lite långsamare än vanligt och helst undviker att gå nerför trappor!! Underbart!


I övrigt en riktigt bra träningsvecka, den har framförallt vart tung mentalet, dels pressen över att plugga in all koreografi men även att stå ut med tankar såsom "det här kommer aldrig att gå", "jag hinner inte", "jag ska nog inte va instruktör" och "jag kommer aldrig klara av den rörelsen!!" Tacksamt nog känner jag inte så inför alla Les Mills koncept, då hade jag aldrig klarat av att ha 5, men det är inte lätt och tron på mig själv sätts på sin spets varje ny kvartal. Därför känns det extra bra att alla releaser har vart! Nu kan jag fortsätta plugga in dem i lugn och ro, vetandes att jag egentligen redan kan och att jag klarade av alla rörelser ;) Nu blir det finliret som ska sitta, samt att Body Combaten ska pluggas in helt så jag även kan coacha dem låtar som jag inte presenterade i torsdags.


Så här slutade veckan, betydligt mindre gym än vanligt men i regel har alla tid som inte lagts på jobb spenderats framför en DVD, framför en spegel eller med hörlurar i öronen - alla sätt är bra när det kommer till att sätta en release!


 


Veckan som kommer nu är ingen mindre än "Tjurrusetveckan!" hahahaha, hur kunde en idé som verkade så bra i december, visa sig vara mindre bra en vecka innan dagen D? :P Nu kommer den genomlevas och jag forsätter med inställningen - målet är att ta sig igenom loppet, förhoppningsvis hel! Övriga träningsveckan ser ut som följer


Måndag:

9.00 Body Balance

16.15 Body Balance - företagsklass


Tisdag:

15.00 Gym - axlar och mage

16.00 Gym - rygg och triceps


Onsdag:

10.00 Body Combat

18.30 GRIT Strength

19.00 Body Balance


Torsdag:

17.30 Body Pump

18.30 Body Combat


Fredag:

15.20 Gym - bröst och biceps


Lördag:

11.30 Tjurruset 1 mil


Söndag:

VILA


Så om en vecka, då kan jag äntligen släppa TjurRuset och tanken på att bli en löpare ;) Då kan jag lägga ALLT fokus på min gruppträning och mitt mål med Body Fitness - känns riktigt bra! Svårt att fokusera med 3 olika mål i huvudet...


/Jenny

Av Jenny Wigren - 28 september 2013 11:41

Brukar du ibland stanna upp och bara reflektera över hur fantastisk din kropp är?! Hur det egentligen är helt otroligt att den varje hundradel, sekund och minut sköter processer klockrent, utan att vi behöver tänka på det eller lägga medveten energi på att det ska göras...! Ibland händer det att jag stannar upp och reflekterar över det, hur extremt glad jag är över min friska och starka kropp, att den står ut med allt jag utsätter den för och att den egentligen borde ha rätten att lämna in en protest gällande hur jag ibland stressar på utan att reflektera över återhämtning.


Just den här veckan så är jag ännu mer medveten om min starka kropp och hur otroligt tacksam jag är för den! I veckan kom nämligen svaret på provtagningen från födelsemärket/födelsemärkena som jag tog bort, var 2 på samma plats. Tacksamt nog så var det snälla pigmentfläckar denna gång!! Det som gjorde mig så glad och kanske löjligt nog rörd, var att de även såg att mitt egna immunförsvar hade börjat ta bort dem på egen hand, fråga mig inte hur eller om det ens är möjligt MEN den vita ringen runt märkena var inte "dött pigment" som läkaren först trodde. Den vita ringen runt var för att kroppen själv hade börjat läka, otroligt! Jag är även glad för att min svullnad och blånad på höger fot från torsdagens vurpa är borta! Ok, jag är öm och jag är inte lika stabil som jag var innan jag la krokben för mig själv, men jag kan ha skor, klarade av morgonens Body Pump utan problem och jag haltar inte längre!! Kroppens förmåga att läka sig själv är fantastisk!!


Detta är såklart inget vi alltid kan ta för givet, ibland klarar kroppen inte av att ta sig an allt som händer kroppen. Kan va allt från skador till sjukdomar eller när vårt egna system lägger av. Det finns dock några saker vi alla kan göra! Vi kan ge kroppen den bästa förutsättningen för att må bra och va stark, detta gör vi genom träning, kost och vila! Så ge dig själv och din kropp den bästa förutsättningen för liv och återuppbyggnad, ge dig själv tid till träning och aktivitet. Se till att du äter nog och med rätt näringssammansättning, ibland kan det vara för lite vitaminer eller mineraler som gör att vi blir sjuk - OCH se till att du får kvalitat sömn och återhämtning. Det sista tipset körde jag själv på inatt, jag gav mig själv 9 timmar med sömn - underbart!!


Jag har även dagen till ära tränat - galet roligt med full klass och härlig energi! Jag har även boostat kroppen med kolhydrater, protein, vitamin C, vitamin B, kalcium, kalium, fett, omega-3 och en massa annat bra! Bara genom att äta en ordentlig frukost och fått i mig bra återhämtning efter passet. Snart är det även dags för lunch :)


   

Kan va dags att torka av spegeln på mitt kontor ser jag :P


Jag hoppas ni alla får en fantastisk dag och en underbar helg - det tänker jag se till att få om inte annat ;)


/Jenny

Av Jenny Wigren - 27 september 2013 08:55

det kanske inte var det smartase som jag gjort, men nu är det gjort! Å de va inte heller direkt med flit!!


Gårdagens Body Combat release gick jätte bra! Fine, vi båda gjorde någon miss, men det kan jag lyckas med även när jag kört programmet i 2 månader... Vi fick med allt, glömde inte bort oss, bjöd på oss själva och fick alla att ge ALLT! Jag lyckades dessutom under låt 5 vricka foten och landa på arslet... Det va inte med i koreografin och gjorde så sjukt ont! Dum som jag är så hoppar jag upp, inser att jag inte ramlar ihop när jag stödjer mig på foten och kör på! Det gjorde inte mindre ont ;) Passet överlevdes! Jag är extremt glad över att passet gick så bra och att alla releaser nu är gjorda!Det enda som är kvar är att presentera Body Pumpen samt Body Combaten själv, men det känns lugnt :)


Så hur är det med foten.. jo då, jag vet EXAKT vart den sitter och jag är väl medveten om alla steg som jag tar idag. Kallas även för medveten närvaro och är en viktig del inom Mindfullness - förstå vad hälsosam jag är ;) Skämt å sido, idag är jag rejält öm, vill helst inte ha skor, är svullen och tydligen även lite blå... Aja, imorgon är det bra igen! Då är det Body Pump inför ett jätte taggat gäng - längtar! Däremot så har jag lovat mig själv att om jag haltar, då får Klas köra... Jag tänker inte halta upp till ett pass, inte när jag har suveräna kollegor som också kan hoppa in! :)


  

Syns knappt! Det är bra :D Det betyder att smärtan också snart försvinner *håller tummarna*


Och idag så är det en väldigt efterlängtad vilodag!! Känner att både kropp, förkylningen som jag inte har (eller?) samt rösten behöver det. Så lugna puckar, jobb och hundmys står på schemat restena va dagen :D


 /Jenny


Av Jenny Wigren - 25 september 2013 15:09

Jag har äran att hålla LunchCross 1 dag/veckan - ett pass som jag är lite stolt över att få ha! Passet bygger på några enkla grundpelare:

*Nytt upplägg varje vecka

*Högintensiv intervall träning

*Flerleds övningar (enkelt översatt = många muskler ska aktiveras samtidigt)

*Passet ska ta ca 30 min


Du kan när som helst mellan 11.30-13.00 dra igång veckans träning, jag finns på plats fram till 13.30 och kollar teknik, peppar, puschar och ser till att deltagarna har koll på vilket moment i passet de är i. Så igår var det dags igen, det tog mig ca 7 min innan jag insåg att jag lyckats få ihop ett riktigt vidrigt pass! Alla var nära att ge upp under gårdagen! Vissa vart så illa tvungna (dagsformen är inte alltid på topp) och vissa lyckades hålla ut - eloge till er alla som var med och körde! Eftersom jag är lite små elak och egentligen ond (jag döljer det bara bra) så vill jag såklart utsätta fler för detta pass, varsågoda! Om ni nu vågar ;)


Passet bygger på ett pyramid tänk, de 5 övningarna ska göras i följd innan du kliver upp/ner för antalet.


1. Armhävning - start i botten (börja med bröst i golv och tryck dig uppåt, istället för tvärtom)

2. Upphopp, starta rörelsen med fingrarna i golvet

3. Räckhäv

4. Plankan med hopp - stå i planksn, hoppa ut med fötterna och sedan in igen = 1 st. Håll ner rumpan!

5. Kettlebellsving


 

Jätte dålig bild på räckhäv, men här är start positionen. Sätt stången i nivå min din navel och dra dig uppåt. Ska se om jag inte kan få till kort på när jag gör räckhäv :)

 

Kettlbellsving


Du gör alla 5 övingarna i följande ordning:

5 st

10 st

15 st

20 st

25 st

20 st

15 st

10 st

5 st  


Rekordet sattes på 31 min - hur fort går det för dig? Så om du vill ha ett roligt pass dagen/veckan till ära - kör på!


/Jenny

Av Jenny Wigren - 25 september 2013 13:03

   Det är äntligen onsdag och det betyder att det är dags för GRIT Strength och Body Balance - NYA RELEASER! Jätte bra releaser!! Nu är vi instruktörer i regel lyriska över alla nya releaser, jag vet MEN Body Balance #62 kan va den bästa någonsin! Så underbar, så fantastisk och så lätt att följa! Så om du är ny och vill testa Body Balance, passa på nu!


Så förhoppningsvis känner alla som mig ikväll och så får vi en kanon stund tillsammans :)


 


I övrigt så går mitt liv just nu ut på att äta, sova, jobba och plugga koreografi :P Jag har tacksamt nog nästan fått tillbaka aptiten och nu känner jag att jag får i mig nog med enerig - 500-600 kcal extra per dag är vad coachen önskar. Alltså 500-600 kcal utöver mitt dagliga energibehov. Han har dessutom krav på att dessa extra kalorier kommer från protein och bra fetter, så inte godis :P Vilket iofs inte är så konstigt, vill jag bygga på min kropp mer muskler så kommer den även behöva all extra näring som finns att få i! Det är inte enbart kalorimängden som är av betydelse, näringsbehovet är minst lika viktigt. Idag ligger jag dock lite efter, får bli ett ordentligt mellanmål på eftermiddagen, uppladdning med BCAA innan klasserna och slutligen middag efter :)


Trost en sliten och trött kropp så kändes gympasset igår jätte bra! Jag ökade på några vikter och fick känna mig besegrad på vissa, så kan det va ibland! Framförallt triceps var rejält slut efter måndagens Body Pump.


Rygg + Triceps

4 set Bred rodd

3 set Latsdrag

3 set Enarmsrodd i CC

2 set Ryggdrag m rep i CC

3 set Dips

3 set Tricepspress mot pannan m hantlar

3 set tricepspusch down i CC m stång


Någon gång i november är det dags att öka upp antalet övningar samt set... samtdigt som jag längtar så bävrar jag. Men snart drar resan igång på riktigt ;) Vart dock inget axelpass i gymemt imorse, får flytta det till fredagen när jag inte har någon release som ska sitta kvällen till ära.


Min morgon

 


Nu väntar en fantastisk kopp kaffe och en banan - nam nam (inte mitt större mellanmål, det kommer bestå av ägg, ägg och proteinpulver och hamnar närmare klasserna)


/Jenny  

Av Jenny Wigren - 24 september 2013 07:49

Nu återstår bara 3 till för mig denna vecka ;) Imorgon är det dags igen, då är det GRIT Strength och Body Balance som ska presenteras - extremt roligt och nervöst!


Gårdagen gick bra, det vart 1-1 för mig och Klas, både gjorde en liten miss under passet, en miss som ingen egentligen märkte - mer än vi två :P Men det känns bra, missarna måste göras, så de inte görs igen :)


Idag ska jag äntligen ut i gymmet igen!! Kommer dock att bli ett lite lugnare pass, kroppen kanske inte känns jätte stark just nu! Även om jag är van vid Body Pump så är jag inte van vid de nya övningarna som kördes igår, och det känns lite idag att det var nytt igår :D Hoppas även att alla fina medlemmar känner av kroppen idag!!


Jag efter gårdagens Body Combat och Body Pump - fördelen med svart, det syns inte att du är genomsvettig!


       

Min älskade (?) lilla Frankenstein ådra fick också äran att va med på bild ;)

/Jenny


Av Jenny Wigren - 23 september 2013 13:16

Herregud vilken helt fantastisk helg jag haft!! Underbar, magisk, galen, och extremt svettig! Årets Super Saturday är överlevd och så är även gårdagen med filmningar av de releaser som släpps i början av 2014! Filmerna används till oss instruktörer, så vi kan se hur klassen ser ut i sin helhet. Dessa filmningar görs som tidigare nämnt bara i New Zeeland och för första gången någonsin - så gjordes de någon annan stans och då vart det i Stockholm, Sverige! Det är stort - riktigt stort!! Mitt absolut bästa träningsminne någonsin gjordes igår, när jag ligger under låt nr 3 i Body Pump #89 och ser taket av globen - av GLOBEN! Helt sjukt, helt fantastiskt!


Klasserna för mig under helgen vart

Body Pump #87

Body Combat #57

Body Balance #62

Body Combat #57

GRIT Strength #6


Body Pump #89 - filmning

GRIT Strength #8 - filmning


Så ingen GRIT Cardio, under GRIT Strength kan jag erkänna att jag var nära att tuppa av, så jag valde att tacka för mig efter den klassen ;) Vart inte heller någon RPM för min del, jag var på tok för snäll och armbågade inte mig fram, så det fanns ingen cykel ledig. Det fick blir Body Combat x 2, vilket med tanke på torsdagens release inte gör något!!


 

Så här slutade förra veckan!


Så hur mår jag?! "Hahahaha" ja jag kan inte direkt säga att jag är pigg och energisk efter 7 klasser på 2 dagar, det kan jag inte göra. Däremot så känner jag mig betydligt fräschare än vad jag borde göra, det är en sak som är säkert! Ingen nämnvärd träningsvärk och förkylningen ligger på en bra nivå, hanterbar och inget halsont *win*.


Veckan som kommer nu blir även den lite smått galen, nu ska alla releaser sättas och först ut är kvällens Body Pump! Klassen är redan full och vi har redan börjat skriva upp namn på namnlistan, jätte roligt och jag känner mig verkligen inte nervös. Jag känner mig säker både på de 5 låtar som jag ska presentera, samt de 5 som Klas kör. Då är jag betydligt mer nervös för Body Combaten som ligger före, med äldre releaser! Nu gäller det att jag kan släppa releasen som är på torsdag och att jag inte överanalyserar kvällens klass, då kommer jag lätt tappa bort mig...


Veckans planering ser för övrigt ut som följer

Måndag:

9.15 - 10.45 övning av releaser*

17.30 Body Combat

18.30 Body Pump - RELEASE


Tisdag:

14.30 Body Combat*

16.00 Gym - Rygg och Triceps

19.00 Body Balance*


Onsdag:

9.00 Body Balance*

10.15 Gym - axlar (rehab)

18.30 GRIT Strength - RELEASE

19.00 Body Balance - RELEASE


Torsdag:

14.00 Body Combat*

18.30 Body Combat - RELEASE


Fredag:

Vilodag


Lördag:

9.15 Body Pump


Söndag:

Vilodag alt löpning


Träningspass märkta med * är för att jag ska få en chans att köra igenom passet, det blir inte lika tungt som när jag kör på riktigt. Men de kommer ändå att kännas och framförallt ta tid. Vilket betyder att både gymmet och löpningen får avvakta denna vecka. Vilket är luuuuugnt! Tjurruset är nu mindre än 2 veckor kvar, inga problem ;)


Fler bilder från helgen


   


4500 st var med på Super Saturday!! 1800 st var med under Body Pumpen igår - sjukt! Och idag är jag mer än nöjd och lycklig över att ha 20 st starka Body Pumpare framför mig ;)


/Jenny

Av Jenny Wigren - 20 september 2013 14:17

jag är frisk, jag är stark, jag är frisk, jag är starkt, jag är FRISK!


Mental träning är det som jag får hålla mig till idag, mycket mental träning och dricka en massa vatten. Nu gäller det att tänka sig frisk och skölja ut kroppen från baciller och annat otyg som jag inte önskar ha!


Imorgon då är allt bra igen och jag kommer kunna ta ut mig till max på alla klasser jag önskar gå på ;) Jag kommer även ha energi att mysa med mamma och familjen i Ösmo samt, nu kommer vi till en viktig del av min målbild - jag ska va pigg och fräsch i kroppen även på söndagen när 1,5 tim träning kvarstår! Japp, så är det!


 


Fann en bild som väldigt fint förklarar mitt förhållningssätt till detta med planering ;)


Jag är stark, jag är frisk, jag är stark, jag är frisk... ;)


/Jenny - som tror på mirakelkureringar genom sömn, mental träning och vatten!!

PT+

Länkar

B.A.B.Y Runners Team

 

Presentation


Jenny Wigren

Jag är en tjej som älskar träning och hälsa! Min passion ligger i att få andra att vilja träna, fortsätta med sin träning och få mina kunder, vänner, medlemmar och deltagare att må bra! Med den här bloggen vill jag inspirera, motivera, de

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25
26
27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards