gymjenny

Alla inlägg under augusti 2012

Av Jenny Wigren - 22 augusti 2012 15:35

Så känns det just nu!!


Efter en seglivad förkylning som vart betydligt värre efter helgen så kan jag nu konstatera, med en hel del hjälp från lärkvårdern att jag fått luftrörskatarr... helt enkelt ett mindre gulligt virus som sitter och infekterar i luftvägarna. Ni hör ju hur mysigt det verkar ;) Kort sammanfattat, det känns som att det sitter någon på lungorna och det bränner nå sjukligt på insidan av vänster lunga... seixigt, jag vet! 


Så träning och jobb har det inte blivit! Jag sover mest, hostar en hel del och däremellan så försöker jag få in mina koreografier till nästa veckas preimär av höstschemat på SATS! Har äran att hålla 4 klasser på höstschemat och jag längtar! Jag måste med andra ord vara frisk efter helgen... MÅSTE!! 


Mina gruppträningsklasser under hösten är som följer, om ni har vägarna förbi ;) 


Måndag: 17.30 SATS Cy 30 min + 18.00 SATS Core 30 min

Tisdag: 18.00 Crosstraning

Onsdag: 19.30 Body Balance 


Sen står jag som vikarierande både på Box och Body Pump, kan med andra ord vara värt att åka förbi SATS och andas på mina älskade kollegor, så kan jag köra deras klasser medans de ligger med en halsinfektion :P 


Ger er lite bilder på mig i träningskläder, bilderna är från i onsdags när jag körde ett pass med Gustav. Även om det vart mest han som körde, min hosta startade på allvar denna dag :S  Kan tyckas att jag då borde ha vilat helst istället för att träna... men nu vart det bara inte så.


 


   

Av Jenny Wigren - 14 augusti 2012 19:24

Så stolt över att lilla jag har fått denna enorma chans och förmån! Jag lovar att varje dag ska gå till jobbet med ett leende och en otrolig tacksamhet över att jag får jobba med det jag älskar!!


Jag med mina underbara PT kollegor, tillsammans kan vi göra allt!!


 


Vi skulle skriva ner vår träningsfilosofi, och det tog ett tag men sen kom jag på vad jag står för och tror på, i alla lägen!


"Allt är möjligt!"


 


Med tanke på hur suddiga bilderna är så skulle man kunna tro att fotografen är full, men så är inte fallet. Däremot var klockan 5.40 och jag va kanske inte riktigt vaken, helt enkelt ;)

Av Jenny Wigren - 13 augusti 2012 14:30

Jag tänker inte gå in på att jag är trött, tänker inte heller gå in på hur mycet jobb det är för mig just nu, nu är det som det är och jag väljer att se glädjen i att jobba med det jag älskar mest!


Det jag däremot tänker gå in på är hur jag gör för att ändå få in träningen, fast schemat ser ut som det gör och fast kroppen är så trött så den skriker!


För det första, varför tränar jag när jag är trött och har en tung arbetsperiod framför mig? Enekelt, för att orka min tunga arbetsperiod och för att jag ska orka ha en fritid utöver allt jobb. Vi blir piggare av träning, vi får en chans att syrestätta kroppen, få igång en massa underbara hormoner som håller igång oss, samt att vi psykiskt mår mycket bättre när vi regelbundet tränar! Så jag kommer inte ligga på latsidan fast jag har mycket just nu.


Däremot bor det en latmask även i mig, tro det eller ej ;) Och det är klart att jag också får infall då jag mycket hellre ligger och sover i soffan eller i mitt fall som föredrar morgonträning - stannar kvar i sängen. Den här veckan har jag löst det på ett väldigt bra sätt! Jag har bokat in träningsdater, helt underbart!! Så både onsdag, torsdag och lördag kommer jag att träna med andra. Finns inte en chans att jag kommer låta Gustav stå själv på gymmet klockan 7.00 på onsdag, för att jag valde att ta en sovmorgon ;)


Ett annat bra tips är att skaffa en regelbunden träningskompis, eller ännu bättre - en Personlig Tränare, tro mig.... Du vill inte missa en PT timme. Straffet är inte värt det ;)


Utöver det kan jag meddela att jag är rätt öm i rumpan, efter att inte ha suttit på en spinningcykel sen i slutet av maj, så känner jag av sadeln från igår :)

Av Jenny Wigren - 12 augusti 2012 15:17

Just nu tankar jag hjärnan med företagsekonomi, kroppen med en god smootie på jordgubb och mango samt hjärtat med en massa upplevelser från helgen!!

Sitter just nu på Akademibokhandeln efter att ha upplevt min första erfarenhet av SATS Cykel på centret vid Hötorget. Jag är riktigt imponerad och längtar efter att snart få dra igång mina klasser!! Kan erkänna att jag satt under hela passet och bara log! Jag älskar verkligen träning och mitt hjärta slår lite extra hårt för gruppträning!!

Nu blir det till att söka en ny almanacka, den jag har nu är för liten... Sen blir det mys fika med en vän jag inte träffat sen jag lämnade Sthlm för Luleå, 5 år sen med andra ord!!

Av Jenny Wigren - 11 augusti 2012 13:04

Nu kommer det, mina tips på hur du sätter ett bra mål! Så varför är mål viktigt för att du ska komma längre med din träning eller egentligen något annat som du tar/vill ta dig för?


För att komma någonstans, så måste vi veta vart någonstans är? Om vi inte har ett konkret mål så vet vi inte vart vi ska eller om vi är där än, därför måste alla förändringar börja med - ett mål! Inom Neuro Lingvistisk Programmering (NLP) så finns det vissa kriterier som ett mål måste ha, för att vi med störts sannolikhet ska komma dit! Inom NLP så jobbar man med att använda ett språk till sig själv, och till andra, som är positivt och "programmerar" våra tankar att utföra handligar - som leder dit vi vill. Hänger du med?


Mitt språk leder till att jag tänker vissa tankar, dessa tankar leder sedan till vilka handligar jag kommer att utföra!


Om jag säger "Jag vill träna!" så sänder det ut ett mycket mer positivt budskap än "Jag måste träna..." och chansen är större att jag gör det, om jag vill, än om jag känner att det är ett måste och något jag tvingas till. T.ex hur många har någonsin sagt "Jag vill gå till tandläkaren på torsdag!"? Chansen är överhängande stor att du egentligen säger "Jag måste gå till tandläkaren på torsdag...". Vilket lät roligast? Det är egentligen samma sak, men genom att använda ett positivare språk så känns det mer lustfyllt och chansen att vi avbokar är mindre. För egentligen så vill vi alla gå till tandläkaren, hellre det än att få hål och andra problem? Samma med träningen, egentligen vill ALLA gå och träna, för vem vill istället ha ont? Öka risken för en rad livsstillsjukdomar och då behöva gå på mediciner?


För att ett mål ska vara så optimalt som möjligt ska det innehålla följande:


* Ett mätbart resultat: Så vi vet när vi är där, och vad som ska göras

* Ditt mål ska vara specefikt: Egentligen samma som ovan, men ringa in målet. t.ex "Jag vill gå ner i vikt" okej, men hur ska du gå tillväga?, hur mycket vikt pratar vi om? osv.

* Det ska vara tidsbestäm: Annars kommer samma visa som alla andra gånger "Jag kör på måndag igen, bra va?!"

* Det ska vara positivt: Om du sätter som mål "Jag ska inte äta godis" så gör du dig själv en björntjänst!! Hjärnan hänger inte riktigt med på ordet inte. För om vi säger så här - du ska inte tänka på en gul brandbil!


Vad tänker du på just nu?!

Exakt. Fokus dit vi ska istället ;)


* Det ska va ett mål som DU vill (Personligt): Allt för många ska sluta röka eller börja träna för sin partners skull eller för familjen... men ärligt nu, om du inte vill uppnå målet, hur stor är chansen att DU då kommer iväg på träningspassen?

* Målet ska vara i nutid: Det är här jag brukar tappa de flesta så jag ska va så tydlig som möjligt. Om NLP menar att det språk jag använder, styr mina tankar/känslor som styr mina handligar då har jag världens möjlighet om jag bara får min hjärna att tro - att jag redan är i mål! T.ex Du vet när du vaknar upp efter en dröm och inte riktigt kan avgöra om det var en dröm eller om den var verklighet? Detta är något som vi kan utnyttja väldigt effektivt när vi jobbar mot våra mål!! För hjärnan kan faktiskt inte avgöra om det var en dröm eller verklighet, det är först när vi aktivt använder vår logik för att komma fram till att det inte fanns någon lucka under gårdagen då vi hade tiden att gå runt näck ute på stan, som vi kommer på att det faktiskt inte har hänt. Däremot, för vår hjärna så har det hänt... Hjärnan kan inte riktigt avgöra vad som är verkligehet eller fiktion.


Så nu ska jag skriva ner ett av de mål jag har satt, och då skriver jag ut det exakt såsom det står i min bok - mitt inlägg här på bloggen var helt klart förenklat:


- Jag, Jenny, har synliga magrutor genom kondotions- och gymträning den 20/12 2012!

Mitt mål är i:

Nutid

Mätbart

Tidsbestämt

Personligt

Positivt



Testa själv, för tänk så här, vad är det värsta som kan hända om det inte funkar? och så vänder vi på det, vad skulle det betyda för dig om det funkade?


Vill du läsa mer kan du antingen gå in här www.nlp.se eller gå kurser i det. Jag har haft turen att få lära mig detta dels genom de Xtravaganza utbildnignar jag gått, men även under min Hälsovägledar utbildning via LTU. Vad har det betytt för mig? Mycket, oerhört mycket! Jag har via detta sätt lyckats med många förändingar, både inom området träning och hälsa men framförallt för mig - inom karriären!


Men innan jag släpper ämnet helt och får er att tro att målsättnigen är det enda som betyder något, så ska jag bara gå in på några andra viktiga detlajer.


1. Skriv ner ditt mål, igen och igen och igen! Ju fler ställen som du har det på, desto bättre. För NLP handlar inte bara om språket. Det handlar även om själva programmeringen, nu måste du programmera din hjärna att leva med målet och se det framför sig. Läs målet högt/tyst för dig själv flera gånger om dagen. När vi inte bara tror utan känner vårt mål, då tar vi oss dit ;)


2. HANDLING! Bra nu vet du vart du ska, du vet hur du sak ta dig dit - nu måste du komma fram till varför, vad är det som motiverar dig!! Återkommer inom detta ämne ;)


3.Sist men inte minst (nu lånar jag ett väldigt bra citat från NIKE) Just do it! Eller ännu bättre, för att få in ännu mer NLP tänk i det hela ;)


 



Av Jenny Wigren - 11 augusti 2012 08:30

är just nu näst intill obefintlig... Efter att nu ha haft ont i halsen i över en vecka så har jag fått ta det lugnt. Jag är inte den som är den och hittar på lösningar om jag har ont eller känner mig hängig, för ett av mina motton är "något är alltid bättre än inget". Förutom när det kommer till två saker, jag tränar aldrig om jag har ont i halsen eller har feber. Är även väldigt hård med detta när det kommer till mina PT klienter, de vet att om de vaknade med ont i halsen eller haft feber inom de senaste 24 timmarna så är det bara att ringa och boka om tiden.


Igår däremot så hade jag inte ont i halsen, jag är hes och låter helt klart inte hundra, men jag har inte ont ;) Så då vart det ett löpass, ett lugnt sådant - "Något är alltid bättre än inget!" Och det var så fruktansvärt skönt att använda kroppen igen! Framförallt var det skönt att se hur kroppen reagerade eftersom jag imorgon ska på SATS cykel kvartal, min första :D Och då blir det åka av, så lika bra att testa och se att kroppen pallar, å det gör den :) Efter träningstopp i över en vecka så reagerade den väldigt bra på lite ansträgning igen. Då jag dessutom kommer ha några timmar att döda imorgon mellan kvartalen och fika med en vän i Sthlm så tänkte jag även passa på att utnyttja gymmet på SATS Hötorget :) Längtar!! Muskler ska byggas och en mage ska skulpteras så nu kör vi :)


Så om ni undrat varför jag vart så tyst så kan jag erkänna att förkyningen förstörde allt... Finns inget värre än att va sjuk och inte kunna träna, att då samtidigt skriva att jag inte kan träna och är sjuk gör som hela upplevelsen ännu värre.


Önskar er en fantastisk dag!! Själv ska jag jobba i receptionen på Hälsoskaparna idag och ikväll blir det grillmys, ska äta vildsvin för första gången i mitt liv!


 


Min PT-profils bild, ni anar inte hur svårt det var att inte le större än så här. Många försök gjordes och slutligen fick vi en bild där jag såg tillräckligt neutral ut :)

Av Jenny Wigren - 10 augusti 2012 10:30

Jag har verkligen en spännande och helt fantastisk höst framför mig, så snälla låt det bli slutet av augusti nu!


Jag blir som sagt kvar på SATS i Uppsala och för varje dag som går så känns det mer och mer som rätt beslut, finns inte längre några tvivel kvar över huvudtaget!! Så himla skönt att känna, både i magen och hjärtat att det är rätt :)


Som en del räknat ut så kommer hösten att bli minst sagt händelserik, och det bästa av allt... det är egentligen ingen annan än jag som förstått hur mycket som ska fixas denna höst, och helt ärligt, tror inte heller riktigt att jag förstått ;)


I höst så kommer jag jobba heltid på SATS i Uppsala och, som alla inom gym- och träningsbranschen vet, det är betydligt fler timmar än de som redovisas på pappret som görs på en heltidstjänst. Eftersom jag har den enorma äran att jobba både som Personlig Tränare och Gruppträningsinstruktör så kommer det bli x antal timmar "hemma" som kommer gå till att läsa på, fördjupa sig och plugga in koreografi. Men tro mig, det gör mig ingenting! För mig är det så extremt givande att arbeta med det jag verkligen brinner för :)


Utöver detta så har jag även en del utbildningar som jag måste gå via SATS, kommer att fördjupa mig inom träning för gravida, lära mig SATS förkoreograferade klasser inom Core och Cykel, Cykel Puls samt gå deras utbildnign för Crosstraning (cirkelträning) och med all säkerhet kommer det att bli något mer utöver detta :) Så rätt kortfattat kan jag erkänna att jag kommer jobba varannan helg, och vara på utbildning dem andra!! Underbart! Jag älskar att lära mig nytt!!


Sen, ja det kommer faktiskt ett sen ;) så kanske ni kommer ihåg att jag även blivit antagen till en distanskurs inom ekonomi :D Jag kan redan nu erkänna att jag kommer inte ha världens mest sociala liv till hösten, men jag kan även erkänna att skulle det nu inte gå, då är det inte värre än att jag avregisterar mig från kursen. Värre saker har hänt...


Om man lite snabbt tittar i min kalender, lägger till plugget och de roliga aktiviteter som sker under hösten för mig så är schemat fullt och stundtals kommer det vara väldigt mycket, så vad är min plan då? Som alltid behöver du och jag ta hand om oss för att orka, genom att få till regelbunden träning (jag får en del av min under arbetstid :P) sköta kosten och sömnen, ja jag kommer sköta sömnen, mina inlägg på facebook är skämt ;) Så orkar i alla fall jag. Det gäller att ladda med allt det vi mår bra av! Jag laddar just med sömn, film, mat, mina älskade djur, solljus, familjen, vänner och förhoppningsvis även kärlek.


Jag har haft ett högt tempo i mitt liv de senaste (jag har räknat efter) 6 åren och jag har klarat det, jag trivs och älskar mitt liv! Hade jag inte kämpat såsom jag gjort, tagit de erbjudanden som jag fått och utmanat mig själv stundtals, så hade jag inte hamnat där jag är idag... så med facit i hand är jag extremt glad över allt jag gjort och pressat in i mitt schema och liv! Jag tänker fortsätta ta de chanser som kommer och njuta av min helt fantastiska höst! Ni kommer såklart få följa med och jag ska va brutalt ärlig, även de dagar då jag vaknar upp och frågar mig själv vad det är för fel på mig och varför jag inte bara kan tagga ner ;) För ja, de dagarna när jag sitter med nya relaeaser, träningsprogram som ska göras och en tenta som ska klaras inom en vecka och inser att helgen består av 2 heldagar med en utbildning till ännu ett koncept som är förkoreograferat.... ja då kan det hända att det kommer en liten tår, en liten tår innan jag börjar skratta åt mig själv och bara biter ihop :)


Ska även vara brutalt ärlig med formbilder i helgen... det kan va sämre men jag tänker sikta på att göra det bättre ;)

Av Jenny Wigren - 4 augusti 2012 13:30

Min mål under hösten sträcker sig faktiskt hela vägen fram till 1 maj 2012! Jag har valt att dela upp det längsta målet i ett delmål, så jag har något att se fram emot. I vanliga fall brukar jag ha flera mål samtidigt, en del större och en del mindre så ja gbrukar inte behöva delmål för motivationen. Om du som jag väljer att ha flera mål igång samtidigt så gör dig själv tjänsten att de är antingen snarlika eller inte jobbar emot varandra. Har du som mål att springa marathon på en "bra" tid kan det bli kontraproduktivt att samtidigt vilja lägga på dig en större muskelmassa osv. 


Jag har tänkt som följer, mitt mål n 3 påverkar inte mål nr 1 eller 2 alt, samt att mål nr 2 hjälper mig med mål nr 1.... Makes perceft scense ;) 


Mina mål:


1. Magrutor, jag ska ha synliga magrutor till min födelsedag!! Detta mål ska med andra ord vara uppnått till 121220. Sen om det är 2-, 6- eller 8 pack som visar sig, det tar vi då :)


2. Springa milen på 50 min. Vet ärligt inte vart jag ligger i dagsläget så detta mål är väldigt spännande, men jag har tid på mig. Jag ska springa 1 mil på max 50 min 130430. 


* Delmål: Jag ska springa 5 km på 25 min 121231


3. Jag ska få ner mina vader i golvet under hundens position. Här kan jag ärligt säga att jag inte satt något deadline, för jag vet inte om detta kommer att gå utan behandling av sjukgymnast, naprapat eller ännu värre kirurg så jag återkommer. Men 5-7 dagar i veckan kommer innehålla rörligthetsträning för mina älskade/hatade vader :)


Så vad är era mål?! 


Nu har jag väldigt fint bara punktat upp mina mål men jag tänkte inom kort bjuda er på hur jag gör och hur jag tänker när jag lägger upp mål. Jag använder mig av samma strategi som Neuro Lingistic Programming (NLP) och det funkar absolut bäst för mig. I korthet handlar det om att det språk du använder när du pratar med dig själv ska vara positivt för bästa resultat ;)


 


Att använda dig av målbilder är ett annat bra knepp :) 

PT+

Länkar

B.A.B.Y Runners Team

 

Presentation


Jenny Wigren

Jag är en tjej som älskar träning och hälsa! Min passion ligger i att få andra att vilja träna, fortsätta med sin träning och få mina kunder, vänner, medlemmar och deltagare att må bra! Med den här bloggen vill jag inspirera, motivera, de

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10 11 12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards