gymjenny

Direktlänk till inlägg 24 februari 2015

Viktminskningsgruppen!!

Av Jenny Wigren - 24 februari 2015 10:02

Det finns enormt många olika delar jag som Personlig Tränare kan jobba med, en del väljer att specificera sig helt och hållet inom en viss kategori/gener, medan en del andra väljer att bredda sig och jobba med alla olika former av mål, förutsättningar och klienter. Personligen är jag lite både och... Det finns vissa tillfällen då jag faktiskt bett en potential klient på konsultationer jag haft, att välja någon annan. Inte för att jag inte gillat klienten utan för att jag helt enkelt inte känt att jag skulle kunna göra vägen till hans/hennes mål rättvist. För precis som majoriteten av oss alla - jag finner vissa saker mer intressanta/roliga och det gör att jag då har mer kunskap och intresse i just dem delarna! :) I vissa fall kan klienten ha stått på sig och menat att de velat ha just mig i alla fall, vilket då har betytt att jag fått plugga på lite extra inom den sporten osv - så jag kunnat göra mitt yttersta ändå! Personligen har jag ingen önskan att stå på ett par skidor och jag kan nästan lova att jag aldrig kommer genomföra ett Vasalopp - ändå har jag hjälpt otroligt många att just förbättra sin tid på Vasaloppet - även i år har jag några jag hejar extra mycket på ;) 


De delar jag däremot känner mig extremt hemma på och som jag personligen brinner för är just mål inom kroppsammansättning (både för dem som vill gå upp och ner i vikt) samt träning för gravida och nyblivna mammor! Majoriteten av alla jag hjälper vill antingen gå ner i vikt eller bygga upp sin kropp efter en förlossning - fantastiskt roligt och intressant! Just viktminksning är nog ändå det jag har mest erfarenhet inom och här får jag ofta ocskå försvara mig när det kommer till hur jag tänker, eftersom jag inte väljer att följa varken någon diet eller den senaste trenden! För just när det kommer till viktminskning så jobbar jag mer med klientens beteende snarare än kost... för i min värld är det viktigaste att ta redo på varför du åt det du åt, inte vad det var du åt. Hänger ni med? 


Just mitt intresse för beteendet kring en viktminskning gjorde att jag för första gången vågade dra ihop något helt eget inom viktminskning och det jag är minst nöjd med är nog valet av namn, då jag inte kom på något flashigt eller coolt så går gruppen under just namnet Viktminskningsgruppen! :) Kreativt som få - men ändå otroligt roligt! Det jag gjort är att jag samlat mina egna erfarenheter från tidigare jobb, klienter, utbildningar, föreläsningar och allt annat jag gjort och skapat något eget! Sen att jag valde att dra igång det i slutet av min graviditet kanske inte riktigt alla förstår, men varför göra det lätt för alla andra att räkna ut hur jag tänker? :P


Gruppen startade sin 5:e vecka igår och vi har 6 gruppträffar kvar samt 8 veckor med kost- och träningsdagböcker, innan första gruppen är avslutad och är redo att fortsätta lära sig leva med en resultatinriktad viktminskning - mitt mål är att de alla ska ner till sin målvikt och sen stanna där, jag vet att vi lyckats när dem inte behöver börja om eller testa någon annan form av viktminskningsmetod om något år, då de gått upp igen. Gruppen består dels av gruppträffar där vi varje vecka ses och diskuterar olika ämnen - allt från kostkunskap, träning, njutning och stress till tyngre ämnen som beteendeförändring och just den viktiga delen med "hur tänker dem som lyckas gå ner i vikt och inte går upp igen". Samtidigt som alla registrerar all träning samt kost de gör på en vecka - på den följer individuell feedback så jag verkligen kan se hur alla löser just sin vardag och vilka beteenden just han/hon behöver förändra/tänka om kring. EXTREMT givande och jag är så glad att jag gjorde det här! Det roliga är - att eftersom alla har olika förutsättningar och valt olika vägar till sin viktminskning så är såklart resultaten olika för alla i gruppen, men jag är lika stolt över dem som gått ner hittills 2kg som dem som redan tappat 10 kg! Huvudsaken är att de alla valt den väg som passar dem/deras kropp och deras vardag bäst!


En i gruppen har vart snäll nog att låta er ta del av hennes resultat! Hon har valt att börja sin viktminskning med just måltidsersättning, då hon ville bryta alla gamla vanor och sen börja bygga upp dem igen! Hon ville även ha en snabb viktminskning i början för att få igång motivationen, hon gick i 3 veckor på måltidsersättning och sen förra måndagen har hon börjat varva vissa måltider med måltidsersättning och resten med ordinarie bland kost, sakta men säkert så kommer alla att gå över till ordinarie kost i gruppen eftersom jag vill att alla ska leva exakt såsom de vill leva om 1 år, 5 år och 10 år redan nu - så jag kan se vilka beteenden som kommer funka nu, om 1 år, om 5 år och om 10 år!


     


Tjejen på bilderna visar dels hur stor skillnad det är i byxorna hon hade vid start, samt hur de sitter nu + att ni kan se hur stor skillnad hon redan fått på midjemåttet! Otroligt starkt gjort av henne och nu när hon äter mer likt en ordinarie kost så har viktminskningen av helt naturliga skäl gått ner till mer normala 0,5-1,5 kg/veckan! Det finns inget hållbart varken i måltidsersättning (det är en hjälp i början av en viktminskning) eller svält - utan det gäller att hitta en kost som funkar för alla och där alla i gruppen är nöjda och inte upplever varken hunger eller dippar, för helt ärligt, vem vill gå och va hungrig resten av sitt liv?! 


Målet är såklart att fortsätta med dessa grupper och att ha dem rullande under hela året! Beroende på när min lilla tjej väljer att titta ut så kanske det inte blir någon mer gruppstart innan hösten, men det har vi inte sett än! 


I övrigt med mig så är det bra, i alla fall idag! Vissa dagar består av både sammandragningar och värkar - då håller jag mig otroligt lugn! Däremot igår var en bra dag igen och jag kunde jobba hela 11 timmar på raken!! Det var dock sista dagen jag gjorde det, precis som detta är sista veckan med PT klienter live i gymmet - nu tar det nog 8-10 veckor innan jag kan ta på mig PT tröjan i gymmet igen. Men innan jag kastar in handduken så har jag 3 PT klienter imorgon att se fram emot, sen, sen blir det mammaledigt från den tjänsten :D 


Målet idag är dessutom att träna bröst och axlar med min älskling! Så utöver PT+ klienter, administrationsjobb, möten samt träning så blir det en relativt lugn dag, som kompensation för igår ;) 


Hoppas du har en kanon dag!! 


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny Wigren - 12 maj 2015 21:46

Imorse ledsnade jag lite grann... jag tycker det är väldigt fascinerande att vi i Sverige är extremt hälsomedvetna, vi har rätt bra koll på vad som är hälsosamt och matas dagligen av inspiration kring hälsa, hälsosamt och att må bra MEN trots det öka...

Av Jenny Wigren - 11 maj 2015 08:51

I lördags var jag äntligen på eventet MammaPower som hölls av träningsevent.se - och jag är så tacksam att jag åkte!!    Eventet var extremt professionellt gjort och förutom galet bra föreläsare/tränare så väcktes min inspiration! Jag valde att s...

Av Jenny Wigren - 4 maj 2015 17:42

För en vecka sedan avslutades första omgången av viktminskningsgruppen som jag höll - tillsammans har de 14 st deltagande gått ner 103.9 kg och jag är jätte stolt över dem! Gruppen har inte haft som fokus snabb viktminskning eller någon speciel diet ...

Av Jenny Wigren - 27 april 2015 11:04

Jag kan inte svara på om intresset för mammaträning och mammamagar är ett "nytt" fenomen sen nått år tillbaka eller om det vart lika aktuellt förr - däremot kan jag konstatera att intresset för träning har ökat markant både när det gäller träning und...

Av Jenny Wigren - 26 april 2015 17:55

Just nu i denna stund sitter jag bredvid min älskade dotter som borde ha somnat för länge sen, detta resulterar i att jag stoppar in nappen, hon drar bort den, blir jätte sur och skriker för att nappen inte är i munnen och jag stoppar in nappen... oc...

PT+

Länkar

B.A.B.Y Runners Team

 

Presentation


Jenny Wigren

Jag är en tjej som älskar träning och hälsa! Min passion ligger i att få andra att vilja träna, fortsätta med sin träning och få mina kunder, vänner, medlemmar och deltagare att må bra! Med den här bloggen vill jag inspirera, motivera, de

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards