gymjenny

Direktlänk till inlägg 12 maj 2015

Avskalad hälsa!!

Av Jenny Wigren - 12 maj 2015 21:46

Imorse ledsnade jag lite grann... jag tycker det är väldigt fascinerande att vi i Sverige är extremt hälsomedvetna, vi har rätt bra koll på vad som är hälsosamt och matas dagligen av inspiration kring hälsa, hälsosamt och att må bra MEN trots det ökar fettman i vårt land, inte nog med det, övervikt och sjukdomar kopplade till livsstil kryper ner i åldrarna... Dessutom blir det vanligare och vanligare med depressioner och utmattning/utbrändhet. Detta borde ju inte gå ihop, tyvärr gör det det! Jag håller också med om att bilderna på sociala medier kring hälsa är inspirerande - allt från soppor som äts ur glasburkar, sjukt muskulösa människor, powerwalks i alla väder till raw food tallrikar. Däremot missade jag när detta vart normen för hälsa och något som den glade motionären eller herr och fru (herr och herr/fru och fru) Svensson ska få in i sin vardag?! Hälsa ska vara det som får dig att må bra i din vardag - det ska inte bli yterliggare en stress där vi känner oss otillräckliga bara för att vi tar en vanlig promenad, väljer att äta ett äpple såsom det är (utan att skära upp det i perfekta klyftor, garneras med någon ätlig blomma och ätas ihop med en hemmagjord chokladboll på dadlar) och inte känner för att göra en sallad med 70-11 ingridienser - Hälsa ska vara det du gör i vardagen som får dig att må bra!! För när hälsa blir så stort och ouppnåligt att vi inte mäktar med, utan snarare ökar stressen i  våra liv för att få till alla färskpressade grönsaksjuicer, 5-6 träningspass/v, hinna med allt annat i vardagen och sova bra... ja då köper jag att man till viss del ger upp och inte ens tar ett litet kliv åt rätt riktning! 


Så imorse när jag satt med min frukostgröt (med bara havregrynsgröt, 1 banan och mjölk) och kände lite, nu är det dags att göra hälsa och hälsosamt mer användarvänligt och lättillgänligt - då kom uttrycket avskalad hälsa fram. Avskalad hälsa innebär att vi tar bort allt onödigt fluff runt omkring hälsa, så fler och fler väljer att göra det lilla i vardagen som i längden gör att fler tänker på vad de äter, dricker, sina träningsvanor, sitt sömnbeteende osv. Jag vill hellre inspirera fler att göra det "lilla hälsosama" i vardagen som faktiskt blir av, än ger fler dåligt samvete, för att de inte mäktar med att göra en måltid bra nog för att få många likes på facebook! Jag vill helt enkelt slå ett slag för hälsa, rätt och slätt! Sen vad det innebär för just dig, det vet nog bara du! Men använd gärna #avskaladhälsa när du vill tipsa fler om ENKLA hälsosamma tips i vardagen, utan alla krusseduller! :)


Detta är mina två bidrag idag

 

En enkel frukosttallrik med bra energi, härlig mättnadskänsla och en blanding av näringsämnen! Sen väljer jag att lägga till kosttillskott - för att få i mig det jag behöver i  vardagen! Argi+ är för att göra mig naturligt piggare (bebis är inte optimalt för sömn) samt D-vitamin och Omega-3 då jag får i mig för lite fet fisk och sol i vardagen! 


 

Underbara, älskade vardagsmotion! Ibland är det allt jag hinner med och vet ni vad - det är ok! 


Eftersom jag väljer att prioritera träning och även jobbar med det så har jag redan börjat samla på mig moves denna vecka i MyWellnes Cloud appen - väldigt motiverande och gör att vissa pass blir av, bara för att jag vill uppnå mitt veckomål! :) 


 


Sist men inte minst, en liten bild efter veckans Body Balance pass! Som också är en av få tillfällen i vardagen som jag unnar mig lugnare träning, avslappning och tacksamhet genom meditation


 

#avskaladhälsa




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny Wigren - 11 maj 2015 08:51

I lördags var jag äntligen på eventet MammaPower som hölls av träningsevent.se - och jag är så tacksam att jag åkte!!    Eventet var extremt professionellt gjort och förutom galet bra föreläsare/tränare så väcktes min inspiration! Jag valde att s...

Av Jenny Wigren - 4 maj 2015 17:42

För en vecka sedan avslutades första omgången av viktminskningsgruppen som jag höll - tillsammans har de 14 st deltagande gått ner 103.9 kg och jag är jätte stolt över dem! Gruppen har inte haft som fokus snabb viktminskning eller någon speciel diet ...

Av Jenny Wigren - 27 april 2015 11:04

Jag kan inte svara på om intresset för mammaträning och mammamagar är ett "nytt" fenomen sen nått år tillbaka eller om det vart lika aktuellt förr - däremot kan jag konstatera att intresset för träning har ökat markant både när det gäller träning und...

Av Jenny Wigren - 26 april 2015 17:55

Just nu i denna stund sitter jag bredvid min älskade dotter som borde ha somnat för länge sen, detta resulterar i att jag stoppar in nappen, hon drar bort den, blir jätte sur och skriker för att nappen inte är i munnen och jag stoppar in nappen... oc...

Av Jenny Wigren - 6 april 2015 20:47

Nu är det ca 3 veckor sen jag fick va med om det största jag någonsin upplevt!! Min älskade lilla Saga är äntligen på andra sidan av magen och jag är på andra sidan av graviditeten - att kunna älska någon så gränslöst och fullt ut är helt otroligt oc...

PT+

Länkar

B.A.B.Y Runners Team

 

Presentation


Jenny Wigren

Jag är en tjej som älskar träning och hälsa! Min passion ligger i att få andra att vilja träna, fortsätta med sin träning och få mina kunder, vänner, medlemmar och deltagare att må bra! Med den här bloggen vill jag inspirera, motivera, de

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards