gymjenny

Alla inlägg under maj 2015

Av Jenny Wigren - 12 maj 2015 21:46

Imorse ledsnade jag lite grann... jag tycker det är väldigt fascinerande att vi i Sverige är extremt hälsomedvetna, vi har rätt bra koll på vad som är hälsosamt och matas dagligen av inspiration kring hälsa, hälsosamt och att må bra MEN trots det ökar fettman i vårt land, inte nog med det, övervikt och sjukdomar kopplade till livsstil kryper ner i åldrarna... Dessutom blir det vanligare och vanligare med depressioner och utmattning/utbrändhet. Detta borde ju inte gå ihop, tyvärr gör det det! Jag håller också med om att bilderna på sociala medier kring hälsa är inspirerande - allt från soppor som äts ur glasburkar, sjukt muskulösa människor, powerwalks i alla väder till raw food tallrikar. Däremot missade jag när detta vart normen för hälsa och något som den glade motionären eller herr och fru (herr och herr/fru och fru) Svensson ska få in i sin vardag?! Hälsa ska vara det som får dig att må bra i din vardag - det ska inte bli yterliggare en stress där vi känner oss otillräckliga bara för att vi tar en vanlig promenad, väljer att äta ett äpple såsom det är (utan att skära upp det i perfekta klyftor, garneras med någon ätlig blomma och ätas ihop med en hemmagjord chokladboll på dadlar) och inte känner för att göra en sallad med 70-11 ingridienser - Hälsa ska vara det du gör i vardagen som får dig att må bra!! För när hälsa blir så stort och ouppnåligt att vi inte mäktar med, utan snarare ökar stressen i  våra liv för att få till alla färskpressade grönsaksjuicer, 5-6 träningspass/v, hinna med allt annat i vardagen och sova bra... ja då köper jag att man till viss del ger upp och inte ens tar ett litet kliv åt rätt riktning! 


Så imorse när jag satt med min frukostgröt (med bara havregrynsgröt, 1 banan och mjölk) och kände lite, nu är det dags att göra hälsa och hälsosamt mer användarvänligt och lättillgänligt - då kom uttrycket avskalad hälsa fram. Avskalad hälsa innebär att vi tar bort allt onödigt fluff runt omkring hälsa, så fler och fler väljer att göra det lilla i vardagen som i längden gör att fler tänker på vad de äter, dricker, sina träningsvanor, sitt sömnbeteende osv. Jag vill hellre inspirera fler att göra det "lilla hälsosama" i vardagen som faktiskt blir av, än ger fler dåligt samvete, för att de inte mäktar med att göra en måltid bra nog för att få många likes på facebook! Jag vill helt enkelt slå ett slag för hälsa, rätt och slätt! Sen vad det innebär för just dig, det vet nog bara du! Men använd gärna #avskaladhälsa när du vill tipsa fler om ENKLA hälsosamma tips i vardagen, utan alla krusseduller! :)


Detta är mina två bidrag idag

 

En enkel frukosttallrik med bra energi, härlig mättnadskänsla och en blanding av näringsämnen! Sen väljer jag att lägga till kosttillskott - för att få i mig det jag behöver i  vardagen! Argi+ är för att göra mig naturligt piggare (bebis är inte optimalt för sömn) samt D-vitamin och Omega-3 då jag får i mig för lite fet fisk och sol i vardagen! 


 

Underbara, älskade vardagsmotion! Ibland är det allt jag hinner med och vet ni vad - det är ok! 


Eftersom jag väljer att prioritera träning och även jobbar med det så har jag redan börjat samla på mig moves denna vecka i MyWellnes Cloud appen - väldigt motiverande och gör att vissa pass blir av, bara för att jag vill uppnå mitt veckomål! :) 


 


Sist men inte minst, en liten bild efter veckans Body Balance pass! Som också är en av få tillfällen i vardagen som jag unnar mig lugnare träning, avslappning och tacksamhet genom meditation


 

#avskaladhälsa




Av Jenny Wigren - 11 maj 2015 08:51

I lördags var jag äntligen på eventet MammaPower som hölls av träningsevent.se - och jag är så tacksam att jag åkte!! 


Eventet var extremt professionellt gjort och förutom galet bra föreläsare/tränare så väcktes min inspiration! Jag valde att starta morgonen med Lofsans träningspass - ett pass och övningar anpassade för alla olika trimestrar under en gravidtet, men även hur det sedan gick att använda passet efter förlossningen, både som nyligen förlöst och för mammor med större barn - super kul. Samtidigt som jag fick väldigt mycket inspiration och tips så kände jag mig väldigt stolt över mig själv! (följande mening är extremt osvensk) Lofsan är fantastiskt duktig och har jobbat framförallt med kvinnor och då många mammor under många år, samtidigt som hon kom med många matnyttiga tips och bra övningar så kände jag ändå "detta gör jag redan, jag vet och kan ju det här!!" - så mitt självförtroende växte väldigt mycket under passet, det var som en bekräftelse och en bedömning på att även jag gör rätt! 


Efter Lofsan var det dags för Kataria Woxnerud, helt klart en av mina idoler och förebilder! Hon hade jätte mycket bra att säga och hennes föreläsning/övningar var väldigt givande! Här lärde jag mig en hel del och jag måste helt klart börja planera in när jag ska gå hennes utbildning och bli en certifierad mammamage tränare - finns så många kvinnor/mammor som behöver rätt hjälp! Jag är riktigt tacksam för hur bra kontakt jag fick med min bäckenbotten- och magmuskelatur, riktigt stolt faktiskt! Trots en liten tjej på bara 8 veckor så har jag riktigt bra kontakt med den intre muskulaturen och det var ytterst få övningar som min kropp inte orkade med - fantastiskt! Däremot gjorde jag en sjuk upptäckt... jag har tappat kontakten med min rumpa! När både Lofsan och Katarina under sina pass sa - "och så spänner vi rumpan" så måste jag tyvärr erkänna att det hände inte ett jotta där bak?! Känslan "rumpan vart är du?" kom helt klart över mig!! Jag har fokuserat så sjukt mycket på bålen och bäckenbotten både under graviditeten men även sen Saga föddes så jag har lyckats skapa en obalans där jag satt rumpan och hela sätet i vila.... Snabbt översatt - inte bra! Inte konstigt att jag inte får träningsvärk där... Jag har alltså en hel del rumpträning att göra framöver! 


Efter lunchen så vart det en föreläsning om Good Enough som förälder och slutligen yoga - underbara pass båda två!! Vilken kanon dag!! Jag är dessutom extremt glad att min vän och PT klient Jennie valde att följa med! Både att ha någon att dela dagen med och kunna prata med i bilen var guld värt - skulle gärna göra om det nästa lördag igen ;) Däremot skulle jag gärna skippa felkörningen i Stockholm innerstad och en natt på bara 3 timmar - men det hör till! 


Förra veckans träning vart inte alls såsom jag hade planerat den... detta händer mig numera mer och mer i vardagen och jag hoppas att jag inom 5-10 år har vant mig vid det! *håller tummarna* men jag är ädnå glad för den träning jag hann med! Denna veckas planering lyder


Måndag

Gym: Bröst + Biceps med Johan


Tisdag

Gym: Ben och RUMPA med Hanna

Body Balance

Gym: Rygg + Triceps med Johan


Onsdag

Vila


Torsdag

Vila


Fredag

Vila


Lördag

eventuellt Body Pump


Söndag 

Konditon och axlar med Johan


Det blir väldigt komprimerat denna vecka då jag kommer spender 3 dagar på resande fot till och från Ösmo, samt vistelse i Ösmo då jag och Saga ska va hundvakt samt se till att mina bröder får mat :) 


Veckan kommer även bestå av jobb, PT+ jobb, fira Saga som fyller 2 mån, MVC besök (dags för min efterkontroll hos barnmorskan) och en massa annat!! Just nu blir det att snabbt bli klar, ta mig och Saga till gymmet och sedan köra veckans första möte som är med en av mina slanka kunder och hennes coahcing samtal! 


Bjuder såklart på lite bilder från eventet!! 

 

Här sitter vi efter yogaklassen! Oj vad jag älskar yoga

 

Ytterligare ett gruppfoto, här efter Good Enough föresläningen som tog upp riktigt bra frågeställningar! Här kommer jag ha en del att jobba med, lika bra att va ärlig, men jag väljer att glömma det just idag! 



HIttade även den bästa bodiese till min älskade lilla dotter!! Tur det tar 1 mån minst för henne att växa in i den, så jag vinner lite mer tid till att leva upp till budskapet ;)


Så nu är det dags för mig att fortsätta skapa en bra dag! Gör det du med ;)  










Av Jenny Wigren - 4 maj 2015 17:42

För en vecka sedan avslutades första omgången av viktminskningsgruppen som jag höll - tillsammans har de 14 st deltagande gått ner 103.9 kg och jag är jätte stolt över dem! Gruppen har inte haft som fokus snabb viktminskning eller någon speciel diet - budskapet har hela tiden vart "hållbar viktminskning". 


Jag ville hjälpa dem hitta verktyg för en viktminskning som funkar för dem och för deras vardag - och framförallt hitta ett nytt beteende kring kost och träning, ett beteende som de kan ha resten av sina liv :) 


Jag har under resans gång valt att använda mig av produkter från Slanka, deltagarna har haft möjligheten att gå ner i vikt antingen genom att gå på helfart (enbart måltidsersättning, VLCD, från slanka), genom att blanda måltidersättning med ordinariekost (byta ut 1-3 måltider/dag + 1-2 ordinarie måltider/dag) eller ingen måltidsersättning alls. Helt upp till vad deltagarna själva trott skulle passa dem i längden! Sjävl använder jag mig av Slankas måltidsersättning som mellanmål, för mig är det ett perfekt sätt att få i mig bra med näring på ett lätt och snabbt sätt- väldigt behändigt nu när en liten tjej på 7 veckor kräver en hel del tid :) 


Här är en av deltagarna, hon har under dessa veckor gått ner 12,6 kg och minskat 15 cm runt navlen!! Ja ni ser själva hur fantastisk duktig hon vart! Hon började köra helfart i 4 veckor och övergick sedan till halvfart i 2 veckor innan det vart ordinariekost, allt för att vi skulle ha tid att hitta det som funkde bäst för henne i vardagen! :D


       

Fantastisk resultat!! Nästa omgång blir först till hösten, jag väljer att lägga den tiden som viktminskningsgruppen tar på Saga och mina PT kunder istället. Sen till hösten när jag kommer gå tillbaka på 50% då kör jag igång igen :)


För min del sitter jag just nu med halsont och undrar vad som hände?! Jag som sovit (inte alls) så bra nu på sista tiden.... jag borde ha ett monster immunförsvar ;) Förhoppningsvis går det över under kvällen och imorgon är jag på benen igen! :D Är däremot väldigt stolt över förra veckans träning som vart 3 gympass och 1 Body Balance! Hade vart kul att få köra en repris men huvudsaken nu är att bli frisk inför MammaPower eventet på lördag - längtar! Då blir det en hel dag med träning :D 


Min planeringe denna vecka är däremot

Måndag:

Vila


Tisdag:

Gym - ben + axlar

Body Balance


Onsdag:

Gym - bröst + biceps


Torsdag:

Gym - rygg + triceps


Fredag:

Kondition


Lördag:

MammaPower


Söndag:

Vila


Nu får vi se om jag, Saga, kroppen och sambon (han åker på att träna med mig några av passen) är överens! ;) 

 

Idag har däremot vart en slappardag! Varken jag eller Saga är på topp idag! Så vi har tagit det lugnt och matchat varandra istället :) 



Tidigare månad - Senare månad

PT+

Länkar

B.A.B.Y Runners Team

 

Presentation


Jenny Wigren

Jag är en tjej som älskar träning och hälsa! Min passion ligger i att få andra att vilja träna, fortsätta med sin träning och få mina kunder, vänner, medlemmar och deltagare att må bra! Med den här bloggen vill jag inspirera, motivera, de

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards