gymjenny

Direktlänk till inlägg 1 februari 2015

80%

Av Jenny Wigren - 1 februari 2015 21:36

Hej världen!! 


Hoppas allt är bra med er och att ert år börjat bra! Mitt har börjat riktigt bra och egentligen inte på något annat sätt än tidigare år - med väldigt mycket jobb! Det är inget skämt om att de första månaderna betyder högtryck på en gymanläggning - vilket är fantastiskt kul! Det är även såklart nu som jag vill att all planering för Magasinet, PT+ samt B.A.B.Y Runners Team Enköping sätts så att jag har koll på vad som ska ske och vad som ska uppnås!! 


Det som gör detta år mer speciellt än någonsin är såklart att det är detta år som jag ska bli MAMMA!! Det är idag 54 dagar kvar... 54 dagar - det är ingenting! Har jag förstått vad det innebär? Nja... Kankse bara lite. Däremot längtar jag ihjäl mig efter det lilla livet i magen och jag kan erkänna att jag hellre skulle ha henne på utsidan än på insidan för tillfället - det måste va galet trångt med tanke på att hon kan ge mig smärtsamma tacklingar på 3 ställen samtidigt. Nu får hon iofs gärna stanna kvar ett tag till, inte riktigt dags för henne att komma ut än <3 


Mitt liv däremot fortgår i nästan samma tackt som tidgare, även om det nu är ca 2,5 veckor kvar innan det är meningen att jag ska gå på 75% mammaledighet... en nedtrappning som är extremt viktig för mig och kroppen! Jag har kanske inte vart världsbäst på att acceptera att jag är gravid och att kroppen haft lite annat för sig än att se till att jag ska stå på benen efter 15 tim arbete, men nu känns det! 80% av min graviditet är nu gjord och jag är i 8:e månaden... Så målet är att stå upp efter den kommande veckan, som kommer innebära runt 10-12 tim/dag samt en arbetsvecka på 6 dagar. I ärlighetens namn så jobbar jag fortfarande 7 dagar/veckan men nu ligger i regel 1-2 av dem hemifrån vilket gör att det är lättare att undvika tyngre lyft, trappor och spring fram och tillbaka på ett gym :) Så min sista "hela" vecka är v.7 efter det ska jag trappa ner... önska mig lycka till! Det kommer bl.a innebära att jag tar en utflykt till min älskade familj i Ösmo... utan (hoppas jag, men det har vi inte sett än) min dator - önska mig lycka till! 


Utöver att jag är höggravid och allt vad det innebär tänker jag inte klaga! Jag har mindre bra dagar då både hjärna, hjärnspöken, humör, fogar, benen, fötterna, ryggen och allt annat gör att jag är mer nere/soffliggande än någonsin förr - men sen har jag även bra dagar då jag känner mig som förr, har en kropp som är starkt och tom orkar träna! Som idag, det var en fantastisk känsla att få träna rygg och armar på gymmet idag! Att få känna tröttheten i armarna som gör att jag helst låter dem hänga längs med kroppen i ett halvt stelopererat läge! För träna, det kan jag fortfarande :) Sen är det en sjuk skillnad mellan hur det såg ut bara för 5-6 månader sedan och idag. Idag är jag nöjd över att ha kunnat ta en promenad på 30 min igår och kunna gymma 1 tim idag. Jag kan inte längre belasta underkropp eller något från bål och neråt - men däremot kan jag fortfarande träna på nästan såsom jag vill med överkroppen! Vissa övningar måste såklart anpassas, dagens pass fick t.ex bli


Stående bred rodd i CC (cable cross) med rep

Latsdrag

Enarmsrodd i CC

Bicepscurl med hantlar

Tricepspress bakom huvudet med hantel

Enarmstricepspress i CC

Hamercurl med rep i CC

Chins i hjälpmaskin

Dips från bänk

Bicepscurl i TRX

Raka marklyft med kettlebell


I regel det jag måste se till att anpassa är att inte utföra allt för många stående övningar (bålen orkar inte att hålla spänningen i kroppen längre), jag måste undvika övningar där stången ska dras mot magen (något tar emot) samt att all form av maxträning är ganska onödigt, mitt mål är att behålla styrkan, må bra och känna att jag fortsätter utveckla min uthållighet så jag hamnar någonstans mellan 10-15 reps i 3-4 set - underbart!! Sambon kan intyga att mitt humör är som natt och dag efter bara 1 tim träning ;)


I de flesta områden i mitt liv så är målet att dra ner på min aktivitet och helt enkelt fortsätta ta hjälp av alla fantastiska människor jag har i mitt liv! Däremot kommer jag inte ta bort varken Magasinet, PT+ eller B.A.B.Y Runners Team under mammaledigheten - det är bara inte jag! Jag kommer (även om jag dragit ner rejält på arbetet inom dessa två områden) fortsätta både med PT+ och B.A.B.Y Runners Team, däremot är jag inte med och springer längre utan min roll är att sätta planering för träningarna samt sköta informationen ut till alla löpglada tjejer!! Däremot erkänner jag - jag längtar jätte mycket efter att få springa igen, men det kommer få ta tid innan jag tar på mig löpskorna igen. Kroppen komme få all möjlighet till att läka först :)


På Magasinet fortsätter jag såklart att hålla igång, som egen företagare varken vill eller kan jag försvinna. Jag kommer finnas på 25% och även se till att mina ansvarsområden sköts. Jag kommer däremot inte att finnas i receptionen utan allt mitt arbete kommer förläggas hemmifrån, på konroter, via viktminskningsgrupper, mamma&barn träning samt som PT. Ja, jag  erkänner att mitt mål var att inte jobba alls som PT under december, som sedan vart januari, men inte ens jag uppnår alla mina mål - redan idag 1/2 har jag 7 PT timmar bokade med mina klienter (sett till 1,5 vecka) och fler kommer det bli - min utveckling som PT bara fortsätter ;)


Jag kommer i ett senare inlägg att berätta mycket mer om min viktminskningsrupp och hur det kommer sig att jag valde att sätta ihop något helt eget i den katergorin, ni kommer dessutom få täffa en av mina fantastiska deltagare i gruppen, så ni lättare via hennes framsteg kan se vad det är jag jobbar med!  


Jag har även som mål att låta er följa med på min sista del av graviditeten MEN framförallt - följa mig när jag tar mig från nyförlöst tillbaka till träningen och gruppträningsinstruktösscene, för OJ vad många det är som tränar fel efter en graviditet och förlossning, förhoppningsvis kanske jag kan dela med mig av min kunskap till några fler på det här sättet! 


Så här ser jag numera ut - har gått upp ca 8 kg och är väldigt nöjd över hur min mage växer! Hade aldrig kunnat föreställa mig hur stor magen kunde bli genom en gravidtet, och då inser jag att magen långt ifrån växt klart :P


Ena kortet är taget 18/1 och andra är lånad från min vän Jennie Johanssons företagssida på instagram, hon hade tacksamt nog tid att göra en gravidfotografering av mig - och jag är så sjukt spänd över att få se slutresultatet!! Eftersom jag är den jag är, så är fotograferingen gjord på mitt gym och i en miljö där jag känner mig hemma! 


   


Så nu laddar jag mentalt inför min sista, riktigt tunga vecka!! Håll tummarna för mig, antingen går det - eller så slutar det med att jag får ta hjälp av min fantasiska receptionspersonal så jag får avlastning!! 


Hoppas ni får en fantastisk vecka!! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny Wigren - 12 maj 2015 21:46

Imorse ledsnade jag lite grann... jag tycker det är väldigt fascinerande att vi i Sverige är extremt hälsomedvetna, vi har rätt bra koll på vad som är hälsosamt och matas dagligen av inspiration kring hälsa, hälsosamt och att må bra MEN trots det öka...

Av Jenny Wigren - 11 maj 2015 08:51

I lördags var jag äntligen på eventet MammaPower som hölls av träningsevent.se - och jag är så tacksam att jag åkte!!    Eventet var extremt professionellt gjort och förutom galet bra föreläsare/tränare så väcktes min inspiration! Jag valde att s...

Av Jenny Wigren - 4 maj 2015 17:42

För en vecka sedan avslutades första omgången av viktminskningsgruppen som jag höll - tillsammans har de 14 st deltagande gått ner 103.9 kg och jag är jätte stolt över dem! Gruppen har inte haft som fokus snabb viktminskning eller någon speciel diet ...

Av Jenny Wigren - 27 april 2015 11:04

Jag kan inte svara på om intresset för mammaträning och mammamagar är ett "nytt" fenomen sen nått år tillbaka eller om det vart lika aktuellt förr - däremot kan jag konstatera att intresset för träning har ökat markant både när det gäller träning und...

Av Jenny Wigren - 26 april 2015 17:55

Just nu i denna stund sitter jag bredvid min älskade dotter som borde ha somnat för länge sen, detta resulterar i att jag stoppar in nappen, hon drar bort den, blir jätte sur och skriker för att nappen inte är i munnen och jag stoppar in nappen... oc...

PT+

Länkar

B.A.B.Y Runners Team

 

Presentation


Jenny Wigren

Jag är en tjej som älskar träning och hälsa! Min passion ligger i att få andra att vilja träna, fortsätta med sin träning och få mina kunder, vänner, medlemmar och deltagare att må bra! Med den här bloggen vill jag inspirera, motivera, de

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards