gymjenny

Direktlänk till inlägg 6 april 2015

På andra sidan!

Av Jenny Wigren - 6 april 2015 20:47

Nu är det ca 3 veckor sen jag fick va med om det största jag någonsin upplevt!! Min älskade lilla Saga är äntligen på andra sidan av magen och jag är på andra sidan av graviditeten - att kunna älska någon så gränslöst och fullt ut är helt otroligt och min kärlek till min älskade lilla bebis saknar ord! 


Sista delen av graviditeten gick bra och jag kan inte klaga över förlossningen! Från det att slemproppen gick tog det 7 timmar innan hon låg på min bröstkorg och alla kunde konstatera att en perfekt liten tjej hade fötts.

De veckor som gått nu har rusat på och jag har helt klart vant mig vid min nya mammaroll, en mammaroll som innebär minmalt med sömn... hon verkar inte heller tycka om att sova! Tror rekordet togs i natt och jag inser att mitt kaffe(miss)bruk snart är tillbaka! 


Eftersom jag lovat att ni alla ska få följa med på min väg tillbaka träningsmässigt så tänker jag såklart hålla det :) Min status på kroppen nu är helt klart bättre än för 3 veckor sedan! Jag hade tur, trots att förlossningen gick så fort som den gjorde gick jag sönder ytterst lite, inte mer än vad som räknas som normalt för en förstföderska - jag klagar inte! Idag kan jag gå promenader utan att det gör ont i ljumskar, bäcken och nedre delen av bålen. Jag har även gått tillbaka och kör Body Balance 1 ggn/v som företagsklass - detta rekommenderar jag ingen att göra så fort efter en förlossning! Anledningen till att jag valt att göra det, och då riskera att min läkning tar längre tid, är för att arbetsmässigt så krävs det. Att äga, driva och brinna för ett eget gym kräver mer än vad många tror - det handlar ytterst sällan om vad jag vill eller borde och mer om vad jag måste. Nu har jag haft tur att än så länge inte få ont av body balance och det kräver att jag håller igen på de övninga som kräver bålstabilitet, lyckas jag med det så ska nog allt gå bra. 


Och som alltid när vi ska prata träning så måste vi börja med - vad är målet?! Mitt mål med vägen tillbaka är att va i samma form som innan gravidteten, än är inte målet att va mer tränad eller starkare, det är inte det jag vill mest helt enkelt! Däremot vill jag tillbaka, jag vill kunna träna 6-10 pass/v och fortfarnde känna mig stark och ha ork till allt annat i vardagen. Jag vill komma tillbaka till min roll som GRIT instruktör och göra det bra, jag vill dessutom komma tillbaka till mina benvikter i Body Pump. Där är jag absolut inte nu, inte heller om 6 mån, men om 9 kan jag vara där - om jag gör detta rätt. Vägen dit heter (trots detta med body balance) skynda långsamt! Nu gäller det att ta träningen i rätt ordning, inte med det jag kanske helst vill. För även om mina ben skulle klara av benträning och styrka så finns det viktigare delar som behöver fokus först. Det som nyblivna mammor alltid ska börja med är att få igång cirkultaionen i kroppen igen - promenader! Efter det knipövingar, vi måste stärka de muskler som fick ta mest stryk och helt ärligt, vill jag och ni kunna jogga igen kan det va en fördel om vi kan hålla tätt. Så länge du fortfarnade måste korsa benen och tänka på att "hålla igen" när du nyser - då kan du inte ge dig ut och jogga! Nästa steg (promenader och knipövningar kan du komma igång med redan första/andra veckan efter förlossningen) är bålen. Jag kommer, har inte börjat än, använda appen mammamage som Katarina Woxneryd står bakom, den fokuserar helt rätt och jag tror helt klart mest på hennes rekommendationer och kunskap! Samtidigt som jag kommer jobba upp bålen så kommer jag inom kort sätta igång med gymträningen igen - för överkroppen och med fokus på sittande övningar där jag kan isolera rätt muskler och inte riskerar att engagera bålmuskiltauren fel! 


Eftersom min lilla älskling vaknat igen.... nu sov hon iaf i 45 min! så ska jag återgå till att va mamma men tänkte bjuda på lite bilder först! 


 

Här är hon, min absolut finaste och mest älskade skatt! <3


 

Togs efter mitt första Body Balance pass förra tisdagen, som ni ser har det mesta av magen försvunnit. Jag gick upp sammanlagt 11 kg under gravidteten och har nu ågtt ner 9 av dem. Sen är självklart magen långt ifrån tillbaka och fortfarande väldigt mjuk och "degig" - något den kommer va ett tag :)


 

Älskade Saga!


 

Ett kort på mig och min dotter som togs under hennes nyfödd fotografering! Här är hon exakt 8 dagar gamal :)


 

Å ett sista ;) 










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny Wigren - 12 maj 2015 21:46

Imorse ledsnade jag lite grann... jag tycker det är väldigt fascinerande att vi i Sverige är extremt hälsomedvetna, vi har rätt bra koll på vad som är hälsosamt och matas dagligen av inspiration kring hälsa, hälsosamt och att må bra MEN trots det öka...

Av Jenny Wigren - 11 maj 2015 08:51

I lördags var jag äntligen på eventet MammaPower som hölls av träningsevent.se - och jag är så tacksam att jag åkte!!    Eventet var extremt professionellt gjort och förutom galet bra föreläsare/tränare så väcktes min inspiration! Jag valde att s...

Av Jenny Wigren - 4 maj 2015 17:42

För en vecka sedan avslutades första omgången av viktminskningsgruppen som jag höll - tillsammans har de 14 st deltagande gått ner 103.9 kg och jag är jätte stolt över dem! Gruppen har inte haft som fokus snabb viktminskning eller någon speciel diet ...

Av Jenny Wigren - 27 april 2015 11:04

Jag kan inte svara på om intresset för mammaträning och mammamagar är ett "nytt" fenomen sen nått år tillbaka eller om det vart lika aktuellt förr - däremot kan jag konstatera att intresset för träning har ökat markant både när det gäller träning und...

Av Jenny Wigren - 26 april 2015 17:55

Just nu i denna stund sitter jag bredvid min älskade dotter som borde ha somnat för länge sen, detta resulterar i att jag stoppar in nappen, hon drar bort den, blir jätte sur och skriker för att nappen inte är i munnen och jag stoppar in nappen... oc...

PT+

Länkar

B.A.B.Y Runners Team

 

Presentation


Jenny Wigren

Jag är en tjej som älskar träning och hälsa! Min passion ligger i att få andra att vilja träna, fortsätta med sin träning och få mina kunder, vänner, medlemmar och deltagare att må bra! Med den här bloggen vill jag inspirera, motivera, de

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards