gymjenny

Alla inlägg under juni 2013

Av Jenny Wigren - 9 juni 2013 13:39

Många av de kostdagböcker jag läser, i de kundvagnar jag tjuvkickar i (ett stort nöje i mitt liv) och i de samtal om kost som jag har titt som tätt, så är det en sak som slår mig - det äts på tok för lite frukt och grönt!! 


Frukt och grönsaker är en stor källa till många av våra näringsämnen speciellt såsom vitaminer, mineraler. Dem innehåller dessutom andra viktigt spårämnen som vi behöver för att må bra och prestera bra! Har du dessutom som mål att hålla nere kalorierna är grönsaker en jätte stor hjälp! De är fulla med mycket näring trots den lilla energi de ger. 


Ett bra sätt att få i sig den mängd du behöver är att göra dem till en del av måltiden. Inte bara till en sallad på sidan eller 1 frukt till kaffet. Är dem en av ingidirenserna så blir de av att de äts :) 


Mina favoriter där frukt och grönskerna är en viktig del av måltiden:

* Banan/äpple på gröten

* Jordgubbar och banan till muslin

* Banan i yoghurten (senaste veckans räddning)

* Fyllda paprikor 

* Keso/kesella med äpple + kanel

* Kesella + hallon

* Grytor/gratänger/pajer där majoriteten av ingridienserna är grönsaker

* Grönsaksoppor

* Mattiga sallader 

* Blomkål som snacks - jo på riktigt, jag äter dem som snacks ;) 


 


Jag och Rikard har minst 1 dag/veckan som vi bara äter vegetariskt. Vi har valt att göra det för att helt enkelt skona miljön samt ge oss en dag med en rejäl vitamin och mineral boost. För även om kött/kyckling/fisk i sig innehåller viktiga näringsämnen så går de att få i sig via vegiearisk mat också. Det är dessutom väldigt roligt och gör att vardagsmaten blir något mer varierad, när man ska tänka utanför bekvämlighetzonen. 


Veckans vegetariska dag vart fredagen - då åt vi dels en grönsakspaj som jag slängde ihop, den åts på vår myspicknik som vi hade på kvällen. Vi packade väskan med paj, jordgubbar, choklad och coktailtomater - UNDERBART  


 


Just nu är dagens löpning lite hotad... Både jag och hjärtat känner oss hängiga och slitna. Med tanke på att jag ska överleva 2-3 tim träning imorgon samt nästa helgs Body Combat utbildning så behöver jag vara extra smart nu!! Nu kan jag inte chansa och köra på ändå. För mycket som står på spel :) 


/Jenny 

Av Jenny Wigren - 8 juni 2013 14:13

Jag får ofta frågor gällande kosttillskott. Allt från vad är det? Vad är det bra för och vilka behöver jag?! 


Till att börja med så tänkte jag snabbt förklara vad det är - Kosttillskott är allt som tas i pulver/piller/kapsel/gel eller flytande form som är istället eller utöver vanlig kost. Med andra ord är det mycket som hamnar under den här beskrivningen, det kan vara allt från enstaka vitaminer, minerlaer till prestationshöjande medel och örtextrakt. Jag anser att det finna bra och mindre bra kosttillskott och mitt bästa tips är att du läser på om det du intar. Så det inte är för starka doser, verkligslöst eller om du har otur - farligt. Vissa målgrupper är beroende av kosttillskott och då känns det bra att det finns! I den målgruppen hamnar i regel gravida, vegiterianer, veganer, sjuka, äldre, en del tonåringar, små barn, de som lider av någon brist eller helt enkelt har svårt att tillgodose sig näringsämnen. Det finns även fler som behöver kosttillskott och de är dem som via sin livsstill behöver hjälp att tillgodo se sig med extra näring eller mer energi för att orka vardagen. 


Jag använder mig själv av kostillskott. Jag är däremot världelös på att ta en del av dem... Har svårt att hitta en rutin som gör att jag kommer ihåg att ta dem. Jag använder mig frekvent av proteinpulver samt proteinbars - av den anledningen att jag prioriterar att snabbt få i mig den näring och energi jag behöver, utan att krånga till det. Jag har sällan tid att efter min träning göra ett näringsmässigt korrekt "efter träningsmål". Då är det enklare för mig att ta en shake. 


Jag är dessutom mindre bra på att regelbundet få i mig den mängd fet fisk som jag behöver och Omega 3 gör väldigt mycket bra i vår kropp! Därför tar jag även omega 3, ska ta varje dag men blir väl med facit i hand, var tredje dag.


Jag testar även att dricka Aloe Vera Juice varje morgon. Framförallt för att få bukt på min mage!! Nu kan jag erkänna att jag vart mindre bra på att komma ihåg det här på slutet (förlåt Anna!). Jag gick däremot 1,5 mån med att dricka det regelbundet varje morgon och det roliga var att huden i ansiktet var det som reagerade först. Fick helt klart en renare och finare hy - inte helt fel! Magen är tyvärr ett tuffare kapitel så där lär det ta ett tag innan jag märker någon skillnad. Däremot kan jag ju gladgligen säga att det inte vart värre ;) Ska ta itu med drickandet igen, har fortfarande en dunk som väntas på att drickas upp :) 


Min morgon såg ut som följe -  näringsintagsmässigt 


   


Dagens träning är redan gjord - dagen till ära var det Body Pump :) 


Imorgon väntar återigen löpning, denna gång står 7,5 km på schemat... mysigt! 


/Jenny

Av Jenny Wigren - 6 juni 2013 23:13

"Va avslutar med backintervaller!" 


Så bra idéer kan jag få under en joggingrunda :D Som tur va har jag världens bästa älskling som faktiskt gårmed på det OCH tycker att det är kul!! :) 


Äntligen har ett löpass blivit till! Så underbart skönt! Det var ett "myspass" på ca 5 km i lugnare tempo. Vi höll en behaglig nivå och bara kände på fysiken och spåret. Eftersom vi har en hel del träning framför oss, eller helt ärligt - väldigt mycket träning framför oss. Nu är även Rikard anmäld till TJURRUSET!! Han kommer att springa söndagen istället för lördagen, ska bli så kul att träna och göra det tillsammans :D 


Uppladdningen 



Mina snyggisar till sällskap i spåret :)   


   


Run like hell ;) 


   


Som sagt, eftersom vi tog det så pass lugnt så kände jag för att öka känslan av träning lite extra, så vi la till några få intervaller i backen!! Jag får så många bra idéer ibland!


     


Och lika glad för det är jag!!


 


Men gladast är nog hunden ;)


Sov så gott!! Imorgon är det dags för GRIT release! 

/Jenny 

Av Jenny Wigren - 6 juni 2013 09:09

Inatt slog det mig!! Jag är ägare till mitt egna gym!! Nu har jag turen att dela detta fantastiska gym tillsammans med 3 till och det ser jag som en enorm fördel, att inte behöva lösa alla problem själv utan vi kan hjälpas åt och ändå ge varandra en fritid... typ, som delägare till ett gym finns inte så mycket som heter fritid, vila eller semester men det gör inget! Det här har vart min största dröm!! 


Jag har vetat sen sommaren 2007 att jag vill driva och äga ett eget gym! Det har gjort att jag pluggat mycket, MYCKET, jag har slitit och halvt jobbat mig till utbrändhet, jag har offrat relationer, vänner och semester. Jag har valt att bo långt ifrån min familj och mina närmsta vänner och jag har hela tiden vetat att en dag är det värt det! Trodde däremot inte att det skulle komma nu, absolut inte. Men det gjorde det, och jag är så extremt glad. Nu när polletten också ramlat ner - jag jobbar inte bara på gymmet, jag äger det. Ja då är känslan i magen och hjärtat ännu mer intensivt! Jag älskar mitt lilla gym


 


Gymmet som jag dagen till ära öppnar och stänger! Ska även ha min första PT kund på Magasinet. Väldigt spännande och roligt - att få bygga upp en egen PT verksamhet från grunden!! 


Det som också känns väldigt spännande med att nu ha nått drömmen är att jag också vet i vilken stad jag kommer fortsätta bo i! Även om jag bodde i Luleå i 1,5 år, Sundsvall 3,5 och även jobbade heltid i Uppsala i 1 år (med tanken flytt eller inte flytt) så har jag någonstans vetat att det är inte här/där jag kommer stanna. Det är först när jag nått målet som jag kan anse mig vara grundad. Nu är jag grundad och känner ett hela annat lugn i kroppen. 


Dagens träning idag kommer att bli (läs måste bli) löpning! Hade en tanke på benträning innan öppning men den planen sprack någonstans mellan 4-5 imorse när jag låg vaken och omöjligt kunde somna om. Har haft såna sjuka smärtor i muskler och muskelfästena inatt... Känns väldigt bra att nästa massage tillfälle med Rikard, denna gång 45 min istället för 20, är redan imorgon. Han har som lite att jobba med! Under tiden är det ren och skär vilja, ipren och lyckan över mitt liv som håller smärtan i schack. 


Hoppas ni har en fantastisk dag, både om ni jobbar eller har en ledig dag!

/Jenny 

Av Jenny Wigren - 5 juni 2013 20:03

Är uten tvekan massören Rikard, han har en del av sin verksamhet i våra lokaler på Magasinet och idag är jag honom evigt tacksam för det! Utan honom hade natten utan tvekan blivit ytterligare en mardröm med smärtor och ihållande illningar! Jag har haft så sjukligt ont i gluterna och i ländrygg. Imorse hade det även spridit sig upp längs nacke och axlar samt ner i höger knä. Så går det när en annan kör mycket ben, mycket explosivt och samtidigt är spänd men inte stretchar och töjer som sig bör! Har gått till naprapater och en kiropraktor tidigare - nej, det är inte första gången detta sker. Idag gick det bara inte längre. Att både stå och gå gjorde ont... Min räddande ängel aka Rikard la mig på sin massage brits i 20 effektiva minuter och gjorde underverk!! TACK! Kommer gå till honom i början av nästa vecka igen, då ska han få hela 45-60 min med både nacke, rygg, säte och ben. Kommer göra så ont! Men i längden är det värt det. Om du bor i Enköping eller i närheten och behöver en massör så kan jag varmt rekommendera honom :D 


 


Imorgon kommer även min lilla kille hem till mig, nu kommer han bli en del av min och Rikards (inte massören :P) familj! Nu är det äntligen dags att hitta en vardag där Ragge är en del av den. Som jag längtat!! Äntligen får jag min älskade vovve att mysa med igen :) 


Nu kan jag se fram emot:

* Dagliga promenader

* Ett lugn

* Joggingturer med en pigg (?) terrier

* Fotvärmare

* En till som vill sno min huvudkudde <3 


Som ni kan se så har även Oliver saknat honom ;) 


   

Kärlek ;)


/Jenny 

Av Jenny Wigren - 5 juni 2013 11:19

Idag är det dags igen :) Inte bara ett pass, utan det blir dubbelt upp i träning! Började morgonen med axlar och rygg - kändes jätte bra och det är lätt att hitta motivationen när det är favoritmusklerna. Sen till kvällen så är det dags för GRIT Strength, sista gången med release #4


Dagens gympass bestod av: 

* Rodd, smalt 8-12 x 4

* Latsdrag, brett 8-10 x 4

* T-bar 10-12 x 3

* Axellyft framåt m vikplatta 10 x 3

* Sittande axelpress 8-10 x 3

* Baksida axel 10 x 3

* Axellyft åt sidan i CC 8-10 x 3

* Ryggdrag i CC 10-12 x 3

* Drag mot hakan, stång 10 x 3

* Ryggresning 10-12 x 3

* Chins 8-10 x 4


Riktigt stolt och nöjd över passet! :) 


 


Dagen till ära mår magen mycket bättre, så jag ska ge mig på att äta en lagad måltid till lunch - snäll magen acceptera mat! Livet och GRITen blir så mycket enklare då! :) 


Igår var det dessa glas med yoghurt och banan som jag levde på. Var lite slut i huvudet efter gårdagens jobbdag :)


 


Har för övrigt köpt en ny leksak!! :D Överlycklig tjej! Nu är hemmaträningen räddad! För att inte tala om sommaren, nu kan jag ta med mig den här vart jag än åker!! Ni skulle nästa behöva se mitt leende för att förstå hur lycklig jag är över den här!! Lovar bilder med tips på övningar ;) 


 

Min alldeles egna TRX!!   


/Jenny 

Av Jenny Wigren - 4 juni 2013 08:54

Extra plus är att jag även står på benen dagen till ära :) Magen gör ont men långt ifrån samma som igår. Jag föder den med yoghurt, lite bröd och en minimal mängd kaffe. Så den bör vara nöjd. 


Öppnade på gymmet imorse och passade även på att ligga en snabbis på foam rollern i gymmet. Fått spänningar i säte och ländrygg så nu blir det några dagar med smärstam massage, sen är de borta igen :) 


Andra tankar som slår mig denna morgon är:

* Underbart med Uppsala idag! Hoppas på ytterliggare en full klass i konceptet Transformer

* Shit!! Om 1 vecka är det dags att packa inför Body Combat utbildningen :S 

* Underbart att vakna varje morgon med solsken och fågelkvitter/bräkande får utanför fönstret

* Det är juni! Vad hände?!

* Jag är så extremt tacksam och lycklig över mitt liv!!

* Älskar min nya tröja från Better Bodies! Är så glad över en tröja som visar min tattuering i nacken som sällan syns!

Så med andra ord, allt från smått till stort snurrar i huvudkontoret idag :) 


 

Nya tröjan :) 


 


10 dagar kvar nu...! 


Kör hårt idag!

/Jenny 

Av Jenny Wigren - 3 juni 2013 19:37

och jag är äntligen snart ikapp! 


Så hur har dagen vart?! Den började med att jag vaknade upp som en zombie, jag är själv förvånad att jag kom upp och fick så pass mycket gjort på jobbet, å bloggen ;) 


Tyvärr så har magen ställt till det, jag vet vad det är, så nu är det bara att gå in med behandlingen. Jag har, som tidigare nämnt, stressat sönder min lilla mage. Slemhinnan i min mage vill inte riktigt och läkarna är inte riktigt överrens om ifall det är regelbunden magkatarr eller IBS. Vilket som så gör det sjukt ont! Framförallt när jag äter... Är förvånande att jag inte känner igen symptomen redan vid första måltiden (tror ordet jag egentligen letar efter är förnekelse) men det tog mig hela vägen till dagens middag innan jag insåg att det var dags igen. Eftersom jag insåg det först efter och smärtorna helt klart vart värst efter middagen fick jag avboka dagens PT kund... F-N! Som tur är så läser han min blogg (bra där!) och visste att jag mådde mindre bra. Vi kom överrens om att boka om och så fick han träna Body Combat istället. Själv fick jag skjuts hem av hjärtat... jag kunde inte konsentrera mig på körningen - ja så ont gör det. När det här händer, och är så här pass illa, ca 3 ggr/år så får jag reboota mig själv. Helt enkelt starta om sysmtemet. Det enda som magen kommer att tillåta de närmsta dagarna är yoghurt, banan, bröd och om jag har tur - mina älskade ägg. Jag kommer bli så illa tvungen att sova mer och helt enkelt djupandas mer. Det är såklart stress som sätter igång reaktionen i magen och det som triggat igång den nu är helt klart bristen på sömn, varför är det så extremt tråkigt att sova? Nä, bara att jag skärper mig och hittar mer balans i livet. Bara för att jag älskar att jobba, träna och vara precis överallt samtidigt så måste jag hitta ett sätt att tagga ner... Och innan mina nära och kära börjar SMS:a, jag är inte på väg in i någon vägg... Där har jag nästan vart och tro mig, jag är ljusår bort ;) Men 2 veckor med en sömn där jag snittat 5-6 har satt sina spår. Mer sömn till kroppen :) 


Så här ser min mage ut kvällen till ära, aj aj vad ont det gör när den är svullen!! 


 


Utöver att sitta/ligga i sängen och bara tänka lugna, vackra, tankar så håller jag även på och lägger över dessa till min iPhone.


 


Nu är det dags att börja hård plugga!! Releaserna ser ut som följer

Fredag 7/6 - GRIT Strength i Uppsala

Måndag 10/6 Body Pump i Enköping

Onsdag 12/6 Body Balance i Enköping


RPM:en är inte satt än men sön 16/6 släpper vi nya releasen på gymmet så mitt första eventuella vick tillfälle är tors 20/6, lika bra att vara förberedd tills dess! Plus att jag om 1,5 vecka sitter i bilen ner till Body Combat utbildningen, då har jag 5 dagar på mig att lära mig hela det programmet, innan min preimiär nr 2 i livet som ny utbildad BC instruktör ska göras :) 


Innan magen ballade ur totalat så hann jag faktiskt träna! Underbart, trodde inte att det skulle gå men med peppning (ingen mat i magen) så gick det! Tack för puschningen Johan, den behövdes :) 


Som alltid när jag och Johan kör så blir det bröst och armar

* Bröstpress med hantel 12-8 x 4

* Bröstflyes i CC 10-12 x 3

* Plyometriska armhävningar (ni som kommer göra GRIT #5 kommer bli smärtsamt medvetna om denna övning)

* Hamercurl 6-10 x 3

* Bicepscurl i CC 8-12 x 3

* Smal bänkpress 6-10 x 3

* Tricepspress/puschpress i CC 8-12 x 3


Imorgon väntar åter igen jobb (kom igen magen!!) i både Enköping och Uppsala. Däremot ingen träning, kommer bli så skönt med vila. Nu känns kroppen lite små sliten. 


Dröm sött!

/Jenny 

PT+

Länkar

B.A.B.Y Runners Team

 

Presentation


Jenny Wigren

Jag är en tjej som älskar träning och hälsa! Min passion ligger i att få andra att vilja träna, fortsätta med sin träning och få mina kunder, vänner, medlemmar och deltagare att må bra! Med den här bloggen vill jag inspirera, motivera, de

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards