gymjenny

Alla inlägg den 9 juni 2013

Av Jenny Wigren - 9 juni 2013 19:06

Det blir ingen löpning - det bidde (blev) Body Step istället!! 


Min kärlek till träning började till viss del tändes när jag i en gamal gympasal körde step-up via Friskis och Svettis i Enköping. Sen med allt annat jobb, alla annan träning och med vader som inte riktigt vill så har tiden för step-up försvunnit och jag har inte använt en Step-up bräda på säkert 5 år (i alla fall inte till renodlad step-up). Så idag när erbjudandet gavs att lämna receptionen en stund för att få testa Body Step med Klas som instruktör vart svaret, efter väldigt mycket velande, ett ja! 


Min koordination sträcker sig till raka rörelser och kombinationer som bygger på att jag får låtsas slå någong, då av någon anledning brukar jag hänga med riktigt bra. Min förväntning på klassen var med andra ord att jag mer skulle ligga under brädan, snarare än hoppa på den. Så jag vart extremt förvånad (mer än någon annan i salen) när jag hängde med riktigt bra!! Vill återigen tacka all min annan träning för min fysik som gjorde att jag trots högt tempo hade ett skönt flås, och inte en nära döden upplevelse :) 


 


Jag måste även erkänna att det var otroligt roligt!! Jätte roligt!! Det var dessutom lättare att hänga med än vad jag trodde och eftersom Klas är en suveränt bra instruktör var det lätt att följa hans instruktioner. Även väldigt härligt att fortfarande hänga med på de gamla step stegen från back in the days! 


 


Så veckans träning vart med andra ord: 

Måndag: Gym (bröst + armar)

Tisdag: Vila

Onsdag: Gym (rygg + axlar) & GRIT

Torsdag: Löpning

Fredag: GRIT

Lördag: Body Pump

Sändag: Body Step


Imorgon väntar release på Body Pump #86!! Spännande :D 


Kör hårt och med kvalitet!

/Jenny 

Av Jenny Wigren - 9 juni 2013 13:39

Många av de kostdagböcker jag läser, i de kundvagnar jag tjuvkickar i (ett stort nöje i mitt liv) och i de samtal om kost som jag har titt som tätt, så är det en sak som slår mig - det äts på tok för lite frukt och grönt!! 


Frukt och grönsaker är en stor källa till många av våra näringsämnen speciellt såsom vitaminer, mineraler. Dem innehåller dessutom andra viktigt spårämnen som vi behöver för att må bra och prestera bra! Har du dessutom som mål att hålla nere kalorierna är grönsaker en jätte stor hjälp! De är fulla med mycket näring trots den lilla energi de ger. 


Ett bra sätt att få i sig den mängd du behöver är att göra dem till en del av måltiden. Inte bara till en sallad på sidan eller 1 frukt till kaffet. Är dem en av ingidirenserna så blir de av att de äts :) 


Mina favoriter där frukt och grönskerna är en viktig del av måltiden:

* Banan/äpple på gröten

* Jordgubbar och banan till muslin

* Banan i yoghurten (senaste veckans räddning)

* Fyllda paprikor 

* Keso/kesella med äpple + kanel

* Kesella + hallon

* Grytor/gratänger/pajer där majoriteten av ingridienserna är grönsaker

* Grönsaksoppor

* Mattiga sallader 

* Blomkål som snacks - jo på riktigt, jag äter dem som snacks ;) 


 


Jag och Rikard har minst 1 dag/veckan som vi bara äter vegetariskt. Vi har valt att göra det för att helt enkelt skona miljön samt ge oss en dag med en rejäl vitamin och mineral boost. För även om kött/kyckling/fisk i sig innehåller viktiga näringsämnen så går de att få i sig via vegiearisk mat också. Det är dessutom väldigt roligt och gör att vardagsmaten blir något mer varierad, när man ska tänka utanför bekvämlighetzonen. 


Veckans vegetariska dag vart fredagen - då åt vi dels en grönsakspaj som jag slängde ihop, den åts på vår myspicknik som vi hade på kvällen. Vi packade väskan med paj, jordgubbar, choklad och coktailtomater - UNDERBART  


 


Just nu är dagens löpning lite hotad... Både jag och hjärtat känner oss hängiga och slitna. Med tanke på att jag ska överleva 2-3 tim träning imorgon samt nästa helgs Body Combat utbildning så behöver jag vara extra smart nu!! Nu kan jag inte chansa och köra på ändå. För mycket som står på spel :) 


/Jenny 

PT+

Länkar

B.A.B.Y Runners Team

 

Presentation


Jenny Wigren

Jag är en tjej som älskar träning och hälsa! Min passion ligger i att få andra att vilja träna, fortsätta med sin träning och få mina kunder, vänner, medlemmar och deltagare att må bra! Med den här bloggen vill jag inspirera, motivera, de

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards