gymjenny

Alla inlägg den 3 juni 2013

Av Jenny Wigren - 3 juni 2013 19:37

och jag är äntligen snart ikapp! 


Så hur har dagen vart?! Den började med att jag vaknade upp som en zombie, jag är själv förvånad att jag kom upp och fick så pass mycket gjort på jobbet, å bloggen ;) 


Tyvärr så har magen ställt till det, jag vet vad det är, så nu är det bara att gå in med behandlingen. Jag har, som tidigare nämnt, stressat sönder min lilla mage. Slemhinnan i min mage vill inte riktigt och läkarna är inte riktigt överrens om ifall det är regelbunden magkatarr eller IBS. Vilket som så gör det sjukt ont! Framförallt när jag äter... Är förvånande att jag inte känner igen symptomen redan vid första måltiden (tror ordet jag egentligen letar efter är förnekelse) men det tog mig hela vägen till dagens middag innan jag insåg att det var dags igen. Eftersom jag insåg det först efter och smärtorna helt klart vart värst efter middagen fick jag avboka dagens PT kund... F-N! Som tur är så läser han min blogg (bra där!) och visste att jag mådde mindre bra. Vi kom överrens om att boka om och så fick han träna Body Combat istället. Själv fick jag skjuts hem av hjärtat... jag kunde inte konsentrera mig på körningen - ja så ont gör det. När det här händer, och är så här pass illa, ca 3 ggr/år så får jag reboota mig själv. Helt enkelt starta om sysmtemet. Det enda som magen kommer att tillåta de närmsta dagarna är yoghurt, banan, bröd och om jag har tur - mina älskade ägg. Jag kommer bli så illa tvungen att sova mer och helt enkelt djupandas mer. Det är såklart stress som sätter igång reaktionen i magen och det som triggat igång den nu är helt klart bristen på sömn, varför är det så extremt tråkigt att sova? Nä, bara att jag skärper mig och hittar mer balans i livet. Bara för att jag älskar att jobba, träna och vara precis överallt samtidigt så måste jag hitta ett sätt att tagga ner... Och innan mina nära och kära börjar SMS:a, jag är inte på väg in i någon vägg... Där har jag nästan vart och tro mig, jag är ljusår bort ;) Men 2 veckor med en sömn där jag snittat 5-6 har satt sina spår. Mer sömn till kroppen :) 


Så här ser min mage ut kvällen till ära, aj aj vad ont det gör när den är svullen!! 


 


Utöver att sitta/ligga i sängen och bara tänka lugna, vackra, tankar så håller jag även på och lägger över dessa till min iPhone.


 


Nu är det dags att börja hård plugga!! Releaserna ser ut som följer

Fredag 7/6 - GRIT Strength i Uppsala

Måndag 10/6 Body Pump i Enköping

Onsdag 12/6 Body Balance i Enköping


RPM:en är inte satt än men sön 16/6 släpper vi nya releasen på gymmet så mitt första eventuella vick tillfälle är tors 20/6, lika bra att vara förberedd tills dess! Plus att jag om 1,5 vecka sitter i bilen ner till Body Combat utbildningen, då har jag 5 dagar på mig att lära mig hela det programmet, innan min preimiär nr 2 i livet som ny utbildad BC instruktör ska göras :) 


Innan magen ballade ur totalat så hann jag faktiskt träna! Underbart, trodde inte att det skulle gå men med peppning (ingen mat i magen) så gick det! Tack för puschningen Johan, den behövdes :) 


Som alltid när jag och Johan kör så blir det bröst och armar

* Bröstpress med hantel 12-8 x 4

* Bröstflyes i CC 10-12 x 3

* Plyometriska armhävningar (ni som kommer göra GRIT #5 kommer bli smärtsamt medvetna om denna övning)

* Hamercurl 6-10 x 3

* Bicepscurl i CC 8-12 x 3

* Smal bänkpress 6-10 x 3

* Tricepspress/puschpress i CC 8-12 x 3


Imorgon väntar åter igen jobb (kom igen magen!!) i både Enköping och Uppsala. Däremot ingen träning, kommer bli så skönt med vila. Nu känns kroppen lite små sliten. 


Dröm sött!

/Jenny 

Av Jenny Wigren - 3 juni 2013 11:11

Jag är fortfarande inne på ämnet "helgens uppdateringar" :) 


I fredags höll jag andra kostföreläsningen för maj månad! Jätte roligt! Den här gången bjöd jag även på mat, första gången jag gjort det. Var helt klart pirrigt och jag var nära att få ett litet nervöst nervsammanbrott då inte kycklingen ville bli klar. Kändes inte som ett alternativ att bjuda på rå kyckling. Till menyn som bjöds hade jag, med hjälp av både Sara, Emma och Klas, gjort:


* Kyckling i ugn, kryddad med chilipeppar, lime, vitlök, äpple och smör

* Grönsaksstavar 

* Tzatsiki

* Guacamole

* Stark sås gjord på grekiskyoghurt, sambal olek och honung

* Fruktsallad

* Glass gjord på banan, hallon, honung och kokos. 


Föreläsningen var uppskattad och det var kul att kunna ha tid att svara på deras frågor! Fördelen med en mindre grupp! :) 


 


I regel är det alltid uppskattat med tips på bra frukost och på bra mellanmål. Mitt bästa tips till frukosten är att se till att du får i dig alla näringsämnen! T.ex:


* Havregrynsgröt med banan och mjölk, 1 ägg, 1 smörgås med avokado/smör och pålägg. Vatten/te

* Naturell yoghurt med havregryn, bär/frukt tillsammans med avokado (fett). Vatten/te

* Omelett på ägg, mjölk, grönsaker samt 1-2 smörgåsar (Beroende på energibehov). Vatten/te


Alla alternativen innehåller kolhydrater, fett, protein, vitaminer, minerlar och vatten = det vi behöver!


Mellanmålen skiljer sig väldigt mycket beroende på om du gör av med lite, lagom alt mycket energi! För en del räcker det med 1 frukt och några mandlar medan vissa behöver att även mellanmålet är en mindre måltid. Mina mellanmål varierar väldigt mycket. I regel tar jag snabbhjälp vid dessa måltider såsom proteinshake/proteinbar. Annars är min favorit ägg! Det här ligger i regel, alltid i min väska :) 


 


Andra bra mellanmål är 

* kvarg/keso med frukt/bär + nötter

* ägg 

* yoghurt med frukt/bär + nötter

* Fruktsallad med något som ger dig protein 

* Proteinshake + frukt

* Smootie

* Makrill

* Rullader på ost + skinka

* Hemma gjorda mellanmål bars

m.m finns egentligen hur många alternativ som helst! Bara se till att det blir ett mål som håller ditt blodsocker på en bra nivå under hela dagen. Du ska egentligen aldirg hinna bli hungrig eller äta så du blir mätt. Jag vill att du hittar en känsla av "nöjdhet". Om du dessutom tränar dagen till ära så se till att du har nog med energi under själva passet men även att du snabt fyller på efteråt! 15-20 min rekommenderar jag mina medlemmar/deltgare och klienter att inta något :) 


Nu däremot barkar det mot lunch. Dess värre har jag mått väldigt illa sen igår vid lunch. Både middagen igår och frukosten i morse har velat vända och komma upp igen. Därför kommer jag välja en lättare lunch en den tilltänka matlådan på kyckling, grönsaker och qionoa. Hoppas att det kanske lugnar ner magen... 

Av Jenny Wigren - 3 juni 2013 08:13

Jag har som några inlägg att få till för att uppdatera er om allt som hänt sen jag senast skrev. Jag hinner mycket på några dagar ;) 


Börjar med att sammanfatta den träning jag fått till under dessa dagar, men även för hela förra veckan. 


Ett GRIT pass mer än vanligt och det hade med kvartalen att göra, i lördags var det dags att köra igenom det nya programmet #5 - OJ! Skulle även vilja lägga till lite svordomar men vi tar dem en annan dag. Det är helt klart ett program som kommer kännas och skjut mig va vältränade vi alla kommer att bli av det här! Bättre, hårdre, effektivare och vidrigare träning är svårt att få tag på ;) 


 


Vart även ett Body Pump mer än planerat, sånt som händer :P Var en filmning som skulle göras och eftersom det var en av mina vänner som behövde filma, ställde jag såklart upp! Önskar jag kunde säga att det kändes lätt men med på tok för lite sömn (fortfarande ingen sovmorgon) så var det tungt, riktigt tungt! Morgondagens vilodag ser jag verkligen fram emot! 


Sammanfattat så ser v. 22 ut som följer - är det någon mer än jag som ser vad som saknas?! 


 


Jag måste på riktigt komma igång med löpningen! Varför har jag så svårt att motivera mig till det?! Bara att tänka om och göra rätt... Veckans planering ser därför ut som följer:


Måndag: Gym - bröst och armar

Tisdag: VILA

Onsdag: Gym - axlar och rygg + GRIT Strength

Torsdag: Löpning + TRX (min nya leksak :P)

Fredag: GRIT 

Lördag: Body Pump

Söndag: Löpning


Jag bjuder även på en bild från mig i lördags, innan vi åkte vidare till High School Hop och dansade i Västerås! Inga gymkläder här inte! 


 


Ha en fantastisk dag!

/Jenny 

PT+

Länkar

B.A.B.Y Runners Team

 

Presentation


Jenny Wigren

Jag är en tjej som älskar träning och hälsa! Min passion ligger i att få andra att vilja träna, fortsätta med sin träning och få mina kunder, vänner, medlemmar och deltagare att må bra! Med den här bloggen vill jag inspirera, motivera, de

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards