gymjenny

Alla inlägg den 29 maj 2013

Av Jenny Wigren - 29 maj 2013 15:34

Gårdagen gick över förväntan! Det var en väldigt lång dag och imorse kände jag mer än någonsin, att det vore skönt med iaf 7 timmar sömn! Vilket gör att morgondagens sovmorgon är extremt efterlängtad.


Igår lämnade jag SATS efter att ha haft fullt deltagarantal på Transformerpasset, kört två sjukt härligt PT kunder och även hållt en kostföreläsning. Föreläsningen skulle ha vart 60 min men vart med facit i hand 75 min. Frågorna tog aldrig slut och eftersom jag inte hade någon tid att passa, så tog jag mig gärna den tiden. Det slår mig alltid hur litet fokus allt för många har när det handlar om kost. Istället för att se den stora delen med intag av tomma kalorier (kakor, chips, snacks, läsk och godis), den stillasittande vardagen eller det faktum att våra portioner blivit betydligt störra än de någonsin, så ligger rädslorna bland deltagarna i hur mycket kaviar kan jag ha på mina ägg? exakt hur många vindruvor kan jag äta? ska jag välja frysta eller färska grönsaker?! Vilket är jätte intressanta frågor OM du löst resten. Hur ser ditt energiintag ut på en dag eller en vecka?! Hur ser ditt näringsintag ut under en vecka? Får du i dig delar av hela kostcirkeln/dag?! Det är här vi måste börja... inte i änden gällande 5 st eller 7 st valnötter/dag. Mitt tips till alla som vill få bättre koll på sin kost är att föra en kostdagbok. Det är här du verkligen kan se - vad äter du? när äter du? och framförallt - hur mår du?! 


En bra kostdagbok ska innehålla följande kategorier:

1. Vad äter du (vilka livsmedel väljer du, var så tydlig som möjligt. Om mjölk - vilken fett%, berikad eller inte osv)

2. När äter du (hur många/hur få timmar går mellan ditt intag av kost)

3. Vad är det för måltid (anser du att det är ett mellanmål eller är det din lunch) 

4. Mängd (hur mycket äter du)

5. VARFÖR - den viktigaste (Det är här du kan börja se mönster. Äter du för att du är hungrig, sugen, har tråkigt, sörjer, firar eller socialt)


Fick en annan rolig fråga under föreläsningen - Vad äter du? Hur ser en dag ut för dig? 


Tidigare har jag skrivit ner det här i bloggen och jag kommer inte vara så seriös så jag skriver ner varje dag, men jag kommer helt klart ge er smakprov på hur min kost egentligen ser ut. Ni kommer få både de bra dagarna, de vanliga dagarna och mina katastrof dagar. En sak är säker, ni tror garanterat att jag äter bättre än vad jag egenligen gör ;) Bilden av en som tränar, jobbar med friskvård och dessutom är PT är att vi är till 110% renlevnadsmänniskor. Men här har jag en liten fråga - anser ni att en 100% hälsosam kost, helt utan att "unna" sig eller ta genvägar för att få till vardagen - är det hälsosamt?! 


Har för övrigt gjort dagens första träningspass - japp, vart en dubbel idag med :) Först gym med Emma!! Vart rygg och axlar för min del - underbart! 


Om 2,5 tim är det dags för Body Pump. Det här med vik kan man alltid lita på :) Träningsvecka är räddad ;) Har för studen 2 platser kvar på klassen! 


               


Olika versioner av kostcirkeln, vilken väljer du? :P 


/Jenny 

PT+

Länkar

B.A.B.Y Runners Team

 

Presentation


Jenny Wigren

Jag är en tjej som älskar träning och hälsa! Min passion ligger i att få andra att vilja träna, fortsätta med sin träning och få mina kunder, vänner, medlemmar och deltagare att må bra! Med den här bloggen vill jag inspirera, motivera, de

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards