gymjenny

Alla inlägg den 14 mars 2012

Av Jenny Wigren - 14 mars 2012 17:15

Nu är det inte långt kvar till kvällens pass. Längtar verkligen efter att få röra på kroppen och svettas, gud va jag saknar att svettas!!


Nu när jag är inne i en ny period av kvartaler och nya Les Mills program som ska läras in så blir mycket av min träning inriktad mot gruppträning. Vilket inte gör någonting för även om det jag älskar mest just nur är gymträning så är det gruppträningen som gjorde att jag en gång i tiden fastnade helt för träning och gjort mig till den jag är idag. Så gruppträningen kommer alltid ligga mig extremt varmt om hjärtat <3


Eftersom jag fick ett önskemål för pinsamt länge sen om hur jag lägger upp mina Core pass, så tänkte jag spinna vidare på gruppträning och helt enkelt berätta hur jag tänker och hur jag lägger upp dem :)


Core är ett pass där fokus ligger på musklerna kring vår bål, allt från rygg till yttre- och inre magmuskulaturen gås igenom på 30 min. Jag har ett pass baserat på 7 låtar:


1. Uppvärmning, går igenom alla de muskler som ska användas

2. Rygg, börjar med de tyngre ryggövningarna eftersom vi är fräschast i början. Här gör vi rygglyft, benspark osv.

3. Mage, jobbar med de inre bukmusklerna först. De är tyngst att hitta och jag vill ge mina deltagare den största möjligheten att hitta dem. Övningar här är båten, benvridning, plankan och många övningar där vi har benen som vikt. Hämtar mycket inspiration från pilates som jag känner mig hemma i och gillar starkt.

4. Mage, börjar jobba mer dynamiskt såsom crunches, benpendlning osv.

5. Rygg, återgår till rygg igen och lägger även in övningar som påverkar ryggmusklerna mellan skulderblad och den övre delen av ryggen.

6. Mage, foksu på de sneda buksmusklerna så vi jobbar mycket liggandes på sidan.

7. Nedvarvning, stretch och statiska övningar, ofta börjar jag låt 7 med ytterliggare en planka, så alla kan ta ut sig till max!


Så ser mitt upplägg ut. Ibland har jag även gjort program där vi jobbar en del med balansövningar. Då brukar de komma i antingen låt nr 4 eller 6, här blir det bl.a draken. Beror lite på vad jag inspireras av när jag gör mina pass. Jag har alltid ett grundprogram som jag jobbar med och sen läser jag av gruppen jag har framför mig, vet jag att en övningar jag har längre fram i passet antingen är för tung eller för lätt för deltagarna jag har framför mig dagen till ära, ja då inproviserar jag! Älskar att kunna ha den friheten också, som en motpol mot Les Mills program såsom Body Pump och RPM där jag ska göra exakt såsom releasen är :)


Om vi inte ses på passen ikväll så önskar jag er en helt fantastisk onsdag! Tänkte bjuda på en svettig bild senare ikväll också ;)


/Jenny

Av Jenny Wigren - 14 mars 2012 12:15

Så hur äter jag nu för tiden då? Jag äter helt klart en lågkolhydrat kost, dels för att jag inte vill äta för mycket kolhydrater för formens skull men även för att jag inte mår bra på gluten och mycket av dem kolhydrater vi äter i daglig husmanskost innehåller gluten. I senaste nummret av fitness magazine så finns det en artikel om gluten och det var ett stycke där som passade in väldigt bra på mig! Nu är jag långt ifrån så pass känslig så jag inte kan äta någonting alls, men jag vill undvika att äta kolhydrater till största möjliga grad. Ledsen för kvaliteten men så här stod det i tidningen:


  



Mer info om gluten kan ni hitta här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gluten


Eftersom jag äter frukt, bär och grönsaker samt väljer en del ight produkter så kan inte min kost räknas som LCHF längre..! Äter frukk, bär och ovanjord grönsaker dagligen vilket inte är ok i LCHF. Det blir som jag sagt mer LCHQ som för mig står för lågkolydratkost men med vettiga alternativ.


Det jag äter mest:

* Kyckling

* Fisk

* Kött

* Grönsaker i alla former mest tomater, paprila, broccoli, avodako, spenat och majs

* FRUKT! äpple, banan och päron blir det dagligen

* Bär - ett måste till morgon frukosten!

* Yoghurt

* Kesella

* Keso

* Ägg

* Havregryn - inte gluten :D

* Proteinpulver

Å så kommer det bli ett tag framöver! När jag vill unna mig något så anser jag att det är mörkchoklad m mint smak, cola zero, mineral vatten, kaffe och nötter... Som fredagsmys blir det vitt vin ;) Sen får ni för allt i världen inte tro att detta är det enda jag äter. Jag är inte super strikt och jag och älsklingen har infört "skräpmats fredag" vilket är den bästa dagen i veckan ;)


Och jag väljer att ha en positiv inställning till att detta, även om jag helst bara skulle vräka i mig pommes (älskar pommes) och annat onyttigt och har sug efter det, så vet jag att mitt mål är värt den uppoffring (?) som jag valt att göra med kosten... det kommer vara värt det!!


Av Jenny Wigren - 14 mars 2012 08:07

Å vad jag längtar tills ikväll!! Då ska jag köra på så mycket... som kroppen orkar ;)


Vart ingen pump imorse, det blir ett pass ikväll istället och 3 timmar träning första dagen som jag gör nypremiär känns långt ifrån givande. Så jag tog sovmorgon imorse och njöt extra länge med kaffekoppen framför min vacka utsikt hemma :)


Kvällens PT kund ombokade sin tid då det kom annat i vägen så efter mitt Body Balance pass ikväll tar jag plats på golvet och kör Body Pump, sen känns det som att koreografin i den nya releasen sitter :D *längtar*


Nu blir det att njuta av dagens andra kopp kaffe :)


Puss!!

/J

PT+

Länkar

B.A.B.Y Runners Team

 

Presentation


Jenny Wigren

Jag är en tjej som älskar träning och hälsa! Min passion ligger i att få andra att vilja träna, fortsätta med sin träning och få mina kunder, vänner, medlemmar och deltagare att må bra! Med den här bloggen vill jag inspirera, motivera, de

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards