gymjenny

Direktlänk till inlägg 7 september 2014

Ska vi utmana oss tillsammans?!

Av Jenny Wigren - 7 september 2014 14:35

Jag har tänkt... Efter att ha läst oändligt många kostdagböcker och hjälpt ännu fler ändra sina kostvanor så är det en sak som alltid slår mig - varför ska det va så svårt att leva utan socker och alkohol?! Det faktum att vi alla (nästan) idag vet att både socker och alkohol påverkar vår hjärna och tickar igång vårt belöningssystem borde inte göra oss mer benägna att vilja överkonsumera dessa livsmedel, det borde snarare avskräcka oss! Jag tänker inte gå in på alla mindre bra egenskaper som både alkohol och socker har på oss, det vet ni redan. Det jag däremot fascineras över är hur lätt de flesta halkar ditt - trots att de inte vill! Om du nu inte har som mål att gå ner i vikt/ öka i vikt på ett sunt sätt/ vill va säker på att du äter mat med bra näring istället för bara energi/ inte tycker det är något fel med ditt socker- alt alkoholintag kan du hoppa längre ner i inlägget ;) om du däremot, som mig, känner lite grann att nu räcker det - då får du gärna fortsätta läsa! :)

Som ni alla kanske läst så är mitt mål framöver att gå upp i vikt, och då finns det två sätt - äta precis allt med högt energiintag (inte bra i längden) eller så får jag äta mycket mer av det jag redan åt innan, och se till att jag ökar både energimängden, men framförallt näringsmängden!! Jag behöver ju fortfarande tillgodose att kroppen får rätt mängd av alla mineraler och vitmaniner. Jag tänker välja det sist nämnda, dessutom för att se till att kroppen inte får i sig en massa onödigt (såsom socker och alkohol) som bara skadar kroppen mer än läker så kommer jag helt att avstå från detta tom 1:a advent. Det blir ca 100 dagar och för att låna min vän/kollegas Nikes mål i våras/somras så är det exakt det jag vill låta alla er som vill va med på också göra... Alltså avstå från godis/läsk/bakverk/snacks och alkohol = tomma kalorier i 100 dagar. Vad säger ni?! Jag kan också ärligt erkänna att jag lite grann kör denna utmaning öppet för att peppa/motivera och stötta mina PT klienter som jag också lagt inget/minimalt intag av socker på - för att visa att det går!

Däremot kommer jag inte leva under nolltolerans från allt socker under den här tiden, i min värld är det inte värt det. Jag kommer personligen äta ketchup, sylt, sockerfri läsk och mörkchoklad. Det jag däremot kommer tacka nej till är allt det som inte alls är kopplat till mat såsom godis, sötsaker, efterrätt, glass, läsk, alkohol, bakverk, rent socker, kakor osv. Mest för att jag vill ta bort bilden av det sociala ätandet/drickandet och även det känslomässiga ätandet... Jag anser inte att någons vardag/dag blir lättare om vi äter godis eller glass. Jag anser inte heller att det ska påverka min omgivning eller ett socialt sammanhang om jag väljer att inte dricka vin/öl. Vill du hänger du på, annars slipper du ;)

I övrigt är det mesta bra med mig, för er som undrat :) jag överlevde ett fantastiskt Super Saturday igår på Globen! En heldag i Les Mills värld och som alltid, årets höjdpunkt för mig!! Dels får jag träna för och se mina idoler inom Les Mills och mina koncept, jag får dessutom träffa saknade och underbara kollegor och vänner från förr!! Jag fick träffa allt från gamla kollegor från Gold's Gym i Sundsvall och SATS i Uppsala + gamla vänner jag gått mina Les Mills utbildningar med <3 fantastiskt!! Energin fanns dessutom för att orka med både RPM #64, Body Pump #91, Body Balance #66 och GRIT cardio #7 så idag är jag mest öm i rumpan efter sadeln och trött. Dock inget som stoppar mig från löpningen idag med B.A.B.Y runners team, idag ska vi springa på asfalt för första gången tillsammans! :)

Och om du fortf funderar på utmaningen och vill hoppa på - så kommer mitt första tips, rensa ut skafferiet från allt sött!! Finns det hemma och suget uppstår blir det bara tuffare, ge dig själv rätt förutsättningar för att lyckas :)

Från Body Combaten som jag igår avnjöt från läktaren!

Nu har jag ca 1 vecka på mig att nöta in alla mina koncept!! Sen smäller det till och vi kör releaser på Magasinet!! Hela v. 38 bjuder på nya koreografier!

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jenny Wigren - 12 maj 2015 21:46

Imorse ledsnade jag lite grann... jag tycker det är väldigt fascinerande att vi i Sverige är extremt hälsomedvetna, vi har rätt bra koll på vad som är hälsosamt och matas dagligen av inspiration kring hälsa, hälsosamt och att må bra MEN trots det öka...

Av Jenny Wigren - 11 maj 2015 08:51

I lördags var jag äntligen på eventet MammaPower som hölls av träningsevent.se - och jag är så tacksam att jag åkte!!    Eventet var extremt professionellt gjort och förutom galet bra föreläsare/tränare så väcktes min inspiration! Jag valde att s...

Av Jenny Wigren - 4 maj 2015 17:42

För en vecka sedan avslutades första omgången av viktminskningsgruppen som jag höll - tillsammans har de 14 st deltagande gått ner 103.9 kg och jag är jätte stolt över dem! Gruppen har inte haft som fokus snabb viktminskning eller någon speciel diet ...

Av Jenny Wigren - 27 april 2015 11:04

Jag kan inte svara på om intresset för mammaträning och mammamagar är ett "nytt" fenomen sen nått år tillbaka eller om det vart lika aktuellt förr - däremot kan jag konstatera att intresset för träning har ökat markant både när det gäller träning und...

Av Jenny Wigren - 26 april 2015 17:55

Just nu i denna stund sitter jag bredvid min älskade dotter som borde ha somnat för länge sen, detta resulterar i att jag stoppar in nappen, hon drar bort den, blir jätte sur och skriker för att nappen inte är i munnen och jag stoppar in nappen... oc...

PT+

Länkar

B.A.B.Y Runners Team

 

Presentation


Jenny Wigren

Jag är en tjej som älskar träning och hälsa! Min passion ligger i att få andra att vilja träna, fortsätta med sin träning och få mina kunder, vänner, medlemmar och deltagare att må bra! Med den här bloggen vill jag inspirera, motivera, de

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards