gymjenny

Alla inlägg den 12 september 2014

Av Jenny Wigren - 12 september 2014 13:30

HEJ!


Det är så fantastiskt underbart att läsa alla er kommentarer, era meddelanden och även få prata med dem som jag hr i min närhet och som tar upp ämnet :D


Jag är redan så sjukt stolt över er, även er som halkat dit men sen fortsatte som vanligt med inget socker/alkohol dagen efter - grymt!! :D


Nu inför helgen så skapas automatiskt ett sug efter både godis, chips och alkohol och ni kan va lugn - det är inget fysiologiskt i suget alls, ni kommer alltså inte att dö eller bli sjuka av att inte delta i masskonsumtionen av tidigare nämnda livsmedel. Det är ett sug som skapas av ett beteende, ett beteende vi bl.a kan tacka OLW och deras reklam "fredagsmys" - sjukt bra gjord reklam... den har verkligen satt sig hos folk!! Utan det handlar bara om att vi satt en vana i att "unna" oss något sött, salt, fett eller alkoholhaltigt bara för att det är helg :) Detta går såklart att göra ändå och om du vill kunna njuta av något extra gott nu när det är helg så kommer här lite andra alternativ


* Fruktsallad

* Nötter

* Fruktglass (se längre ner för recept)

* Delikatess ostar och frukt/grönsaker till

* Mörkchoklad med hög kakohalt

* Dadlar/Fikon

* Räkor (sjukt gott!)


Sen sist, men absolut inte minst - vi tar det här med alkohol igen. För precis som jag nämnde (och jag har fått mycket respons gällande det) varför ska det va extra svårt att tacka nej till alkohol?! Varför uppstår både en tystnad och sen ett flertal motargument om du på frågan (det är ju faktiskt en fråga...!) svarar nej gällande om du vill ha ett glas vin/öl/cider?! För min del så är det ganska lätt numera, de flesta vet vad jag står för, jobbar med och har som intresse - jag får frågan men det är väldigt många som accepterar mitt svar om det då också blir ett nej tack. Däremot så vet jag att det inte alltid är så - och min absoluta favorit som svar när en tjejkompis eller liknande tackat nej är helt klart "oj! jaha är du gravid?!" Är inte den motfrågan helt fantastiskt fel på alla sätt? Kommer inte gå in speciellt mkt mer på det men jag vill i alla fall ta upp en sak med er, som jag hoppas gör att ni får lättare att tacka nej även framöver - om det är så att ni väljer att inte dricka just den kvällen/festen. Jag brukar kalla fenomenet med motargument, puschandet och trugandet som kan uppstå när en person tackat nej till alkohol som "det sociala samvetet" för så länge alla i samma grupp/fest/sociala sammanhanget dricker alkohol så behöver ingen få dåligt samvete! Då är ju alla likadana - sen att någon kanske måste va nykter för att kunna köra är en annan sak. Om du har ett skäl till att inte dricka som kan styrkas till att du kör, väntar barn, ammar eller måste upp sjukligt tidigt för att köra/jobba ja då är du lika "dålig" som alla andra. Men att vara den som har karaktär, beslutsamheten eller inte suget på att dricka - nä det kan helt klart skapa dåligt samvete hos resten av gänget, då är det lättare om du bara dricker... Nu säger jag inte att alla situationer måste se ut så här - men det jag vill att du tar med dig är- drick aldrig för någon annans skull, precis lika mkt som du inte tar illa vid dig om någon i din närhet väljer att dricka bör ingen i din närhet känna det samma om du väljer att inte dricka ;)


Bara för kul så får du ett recept på en alkoholfri/sockerfri drink :)

Drinkrecept

5 cl Grapefruktjuice
5 cl Äpplejuice
5 cl Passionsfruktjuice
Limeklyftor

Sen är det bara att blanda, servera med is och njuta!


Lovade även recept på glass -

Mangoglass (jag älskar mango!!)

6 portioner

*250 gram fryst mango
*1-2 frusna bananer
*ca 2 msk kokosmjölk


Mixa allt i matberedare med knivar tills det blivit krämig glasskonsistens.
Servera direkt, alternativt frys in. Om den fryses in kan den behövas tas ut en stund innan servering.
Servera med kokosflagor.


 

Nam nam!!


Hoppas ni känner er lite starkare infrö helgen och framförallt - fokusera inte på det ni inte får äta (då kommer ni bara tänka mer på det) tänk på det du kommer att äta/dricka istället ;)

PT+

Länkar

B.A.B.Y Runners Team

 

Presentation


Jenny Wigren

Jag är en tjej som älskar träning och hälsa! Min passion ligger i att få andra att vilja träna, fortsätta med sin träning och få mina kunder, vänner, medlemmar och deltagare att må bra! Med den här bloggen vill jag inspirera, motivera, de

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards