gymjenny

Direktlänk till inlägg 23 december 2013

Att lyckas med nyårslöften!!

Av Jenny Wigren - 23 december 2013 12:55

Ok, om alla som någon gång gett sig själv ett nyårslöfte som de inte hållt - räck upp handen nu! Visst låter alla löften så bra precis där innan nyår, kanske tom lite bättre närmare tolvslaget när man ätit ännu mer mat och slappat ännu mer än vanligt?! Och känslan av en nystart - visst är den fantastisk?! Det blir inte samma känsla av "På måndag, då börjar jag mitt nya liv..." Utan här blir det verkligen "Den1:a Januari, då börjar mitt nya liv!!"


Såååå varför håller det inte?! Det finns några felkällor som tyvärr gör att löften inte håller... Hårt men sant, vi hjälps åt så hoppas jag att du kan (om du nu VILL avge ett löfte) har lättare att uppnå det :)


1. Det här med ett löfte som innehåller ALDRIG alt ALLTID t.ex "Jag ska ALDRIG mer dricka alkohol!!"

- Ok, helt ärligt, man ska aldrig säga aldrig. Om du nu inte vill dricka alkohol, varför slutade du inte med det igår?! Ge dig själv möjligheten att faktiskt lyckas! Ändra ditt löfte till "Jag ska dra ner på mitt drickande till 1 ggn/mån". Det är helt klart bättre än varje helg alt dagligen och ger dig ändå möjligheten att lyckas med ditt mål! Nu kan du dricka ett glas vin om någon gifter sig osv utan att känna "F*n jag misslyckades!".


2. Tidsbestämt löfte med start 1 Januari t.ex Jag ska sluta röka!

- SKIT BRA! Men är du helt säker på att du har gett dit förutsättningarna att lyckas med start 1 Januari? Har du gjort upp en handlingsplan på hur du ska lyckas sluta röka då?! För samma här, om du nu vill sluta röka, varför gör du inte det just nu?! Återigen, ge dig själv möjligheten att lyckas, låter inte ett löfte såsom "Jag ska sluta röka under året 2014!" bättre? Då har du 1 år på dig att börja dra ner, hitta supstitut, hinna falla tillbaka och komma upp på rätt väg igen. Utan att misslycas, ge din beteendeförändring tid.


3. Alla 100 löften på en gång?! t.ex "Jag ska börja träna, äta bättre, sova mer, andas mer, städa mer hemma, umgås mer med min man/fru, sluta stressa, stoppa svälten i Afrika OCH bota Cancer!"

- Spännande!! När tänkte du hinna med allt detta? Mellan dagislämning, hämtning, jobb, TV tittande, matlagning, städning, tvättning, shoppandet och allt annat som du just nu fyller din vardag med?! Om du inte har tid för ens 1 av dessa saker idag... hur ska då allt få plats med start 1 Januari?! Vi får inte mer tid bara för att det blir ett nytt år ;) Gör så här - bestäm dig för 1 av dina saker! När du satt det, då tar du nästa :D Detta gör att du kan kommer lyckas med ALLA men du får ta det i en takt där du hinner omprioritera. Så om du nu inte har en massa timmar om dagen över, för absolut ingenting. Börja med att prioritera om så du kan hitta 2 ggr/v för träning (inte 4-7). 2 timmar kan vi alltid hitta på något vänster, börja där! Gör dina mål realistiska!


4. Ta någon annans mål. tex. "Jag och XXX ska springa marathon i sommar"

- Å hur gärna vill du springa ett marathon? Bestiga Kebenikaise eller börja käka enligt 5:2 dieten bara för att sambon gör det?! Att sätta ett mål med någon annans önskan/vilja är dömt att misslyckas. Om du inte vill, hur ska du då motivera dig till att börja träna det du inte vill? Eller motivera dig att laga mat du intekänner för att äta?! Missförstå mig rätt, klart du ska stötta din omgivning i de mål och drömmare de har!! MEN du behöver inte vilja följa det till punkt och pricka! Vill din älskling fasta två gånger i veckan?! Super, det betyder dock inte att du också måste göra det?! Eller följa med bästa polaren på en löptur på 2 tim varje helg, bara för att han/hon vill det :) Sätt ett löfte som du vill! Eller strunta i det!


5. Sist men absolut inte minst! Ge dig själv lite andrum!! Du ska nämligen få höra en liten hemlighet... du, precis som alla andra i din omgivning - är mänsklig! Det är mänskligt att ramla av cykeln och falla i diket! Det som gör dig till en vinnare, det är om du tar dig upp från diket och upp på cykeln igen <3


Fortsätter med en bild resumé, från juli till december!


Juli        


Augusti


       


September


       


Oktober


     

November

   

December

   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny Wigren - 12 maj 2015 21:46

Imorse ledsnade jag lite grann... jag tycker det är väldigt fascinerande att vi i Sverige är extremt hälsomedvetna, vi har rätt bra koll på vad som är hälsosamt och matas dagligen av inspiration kring hälsa, hälsosamt och att må bra MEN trots det öka...

Av Jenny Wigren - 11 maj 2015 08:51

I lördags var jag äntligen på eventet MammaPower som hölls av träningsevent.se - och jag är så tacksam att jag åkte!!    Eventet var extremt professionellt gjort och förutom galet bra föreläsare/tränare så väcktes min inspiration! Jag valde att s...

Av Jenny Wigren - 4 maj 2015 17:42

För en vecka sedan avslutades första omgången av viktminskningsgruppen som jag höll - tillsammans har de 14 st deltagande gått ner 103.9 kg och jag är jätte stolt över dem! Gruppen har inte haft som fokus snabb viktminskning eller någon speciel diet ...

Av Jenny Wigren - 27 april 2015 11:04

Jag kan inte svara på om intresset för mammaträning och mammamagar är ett "nytt" fenomen sen nått år tillbaka eller om det vart lika aktuellt förr - däremot kan jag konstatera att intresset för träning har ökat markant både när det gäller träning und...

Av Jenny Wigren - 26 april 2015 17:55

Just nu i denna stund sitter jag bredvid min älskade dotter som borde ha somnat för länge sen, detta resulterar i att jag stoppar in nappen, hon drar bort den, blir jätte sur och skriker för att nappen inte är i munnen och jag stoppar in nappen... oc...

PT+

Länkar

B.A.B.Y Runners Team

 

Presentation


Jenny Wigren

Jag är en tjej som älskar träning och hälsa! Min passion ligger i att få andra att vilja träna, fortsätta med sin träning och få mina kunder, vänner, medlemmar och deltagare att må bra! Med den här bloggen vill jag inspirera, motivera, de

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards